Luca Turilli's Rhapsody - Prometheus, Symphonia Ignis Divinus

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Luca Turilli is een bijzonder begeesterd en talentvol artiest die natuurlijk naam maakte als componist/gitarist van de Italiaanse formatie Rhapsody (Of Fire). Zij waren reeds befaamd om hun erg filmische aanpak van progressieve power metal, maar sinds Luca en toetsenist Alex Staropoli in 2011 elk een eigen versie van de band prefereerden is het aandeel van klassieke muziek en soundtrackmuziek nog gestegen bij Luca. Na het succes van het epische ’Ascending To Infinity’ is men nu toe aan een tweede album. Meteen gevleugelde woorden voor de titel ‘Prometheus, Symphonia Ignis Divinus’ en de muziek zelf barst ook van bombast, weelderige arrangementen, koren en Italiaans pathos.

Deze zeventig minuten durende muzikale trip is dan ook overweldigend van begin tot einde. De intro ‘Nova Genesis (Ad Splendorem Angeli Triumphantis)’ is al meteen erg klassiek getint met pontificale zang en veelkoppige koorzang. Luca werkte met twee verschillende koren, hoewel zanger Alessandro Conti zich ook weer volop mag uitleven, zowel in zijn rockglorie als in zijn tenorcapaciteiten. Met ‘Il Cigno Nero’ schiet het album goed los en kunnen we volop genieten van de drukke energie van de heren als metal band. Daar hoort natuurlijk een flitsende gitaarsolo bij. Je merkt dat Luca nu soms componeert op piano, want dat instrument zorgt dikwijls voor fraaie intro’s of knappe intermezzo’s. Het gewichtig gesproken stuk in ‘Il Tempo Degli Dei’ refereert naar één van de spraakmakende helden van Turilli die hun steentje bijdroegen aan wetenschap en spirituele bagage van het mensdom, want daar gaat dit album over.

De propvolle songs kennen de nodige spanningsbogen en weten door ingetogen passages de luisteraar te boeien van begin tot einde. Zo krijgen we een mooie balans tussen hectische momenten en fragiele klasse wat trouwens in songs als ‘Notturno’ en ‘Prometheus’ tot fraaie momenten leidt. Gastzangers Ralf Scheepers (Primal Fear), Dan Lucas (Karo) en David Readman (Pink Cream 69) hebben allen een aandeel in de vocale overvloed. Deze is dikwijls operatesk. In ‘King Solomon And The 72 Names Of God’ zijn oosterse invloeden verwerkt, terwijl in ‘Yggdrasil’ meer metal en mannelijke koren op de voorgrond treden. Want dat is wel een mogelijk punt van discussie voor sommigen: het metal element (ook het geluid van de gitaren) raakt wat ondergesneeuwd door de klassieke grandeur. Neemt niet weg dat het achttien minuten durende pronkstuk ‘Of Michael The Archangel And Lucifers Fall Part II Codex Nemesis’ een mammoetcompositie van jewelste is waarin alle ingrediënten een smakelijke zooi vormen die nasmaakt als een pure Brunello di Montalcino.

Een overvloed aan grandeur en meergelaagde bombast heerst op dit album, dat balanceert op de dunne lijn tussen power metal en klassieke muziek. De soundtrack van Turilli’s spirituele persoonlijkheid zal niet voor iedereen meteen toegankelijk zijn, maar is een klasse apart. Lees het interview om deze plaat op waarde te schatten!