Red Aim - Niagara

Red Aim - Niagara

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Jack The Jester : Het kan toch regelmatig voorkomen dat je op het verkeerde been wordt gezet, en ook dit menselijke trekje is mij niet vreemd. Toen ik de cd van Red Aim in mijn handen kreeg dacht ik dat het om een debuut plaat ging van een Amerikaanse band. Tijdens het beluisteren van die schijf kreeg ik niet direct een andere indruk. Bij gebrek aan een biografie ben ik op internet gaan struinen tot ik hun eigen homepage tegen kwam. Groot was dus mijn verbazing dat ik het op alle fronten fout had.

Red Aim is een band uit Duitsland die al in 1995 in Saarbrücken werd opgericht. In 1996 lag al de eerste plaat bij de detaillist onder de naam 'Sinai Jam'. 'Niagara” is nu alweer hun zevende cd die ze afleveren in het stoner rock genre. Na de eerste vijf platen zijn ze van platenmaatschappij 'I Used To Fuck People Like You In Prison' overgestapt naar zwaargewicht Metal Blade en hebben daarmee tegelijk een lichte stijl verandering doorgevoerd. Na de pure stoner rock die ze vroeger speelden zijn ze verschoven naar een een cleaner geluid waarbij de muziek raakvlakken heeft gekregen met bands als Faith No More en Alien Ant Farm. Minder cynisch en donker, en een stuk toegankelijker, soms zelfs ronduit vrolijk te noemen. In title song 'Niagara' wordt gebruik gemaakt van hand-claps en een kinderkoortje waardoor het iets luchtigs krijgt. Maar ook een retro Hammond orgeltje wordt niet geschuwd, zoals je in 'Hard 16' kan horen.

Deze plaat is niet wereldschokkend, maar door zich niet keihard vast te pinnen aan een bepaalde stijl en door toevoeging van bepaalde verassende invalshoeken heeft Red Aim zichzelf een eigen stijl aangemeten die bij een grotere schare luisteraars een gewillig oor zal vinden.