Babymetal - Babymetal

Babymetal - Babymetal

Label : EARMusic | Archiveer onder different metal

Horst : Het gebeurt niet vaak, maar soms komen er hier CD’s voorbij die ik ongezien maar vooral onbeluisterd rücktsichlos de grond in wil boren. Niet zozeer omdat het een weerzinwekkend slecht product zou zijn, maar puur om het idee erachter. Ik hou namelijk niet van door slimme producers in elkaar gezette eenheidsmeuk opgesierd door jonge zangeresjes in korte rokjes. Dat laat ik wel aan mijn kinderen over die momenteel in hun K3 fase zitten.

En K3 is één van de sleutelwoorden als het gaat om het Japanse ‘fenomeen’ Baby Metal. Ik ga er vanuit dat iedereen die een beetje heeft opgelet de laatste tijd wel bekend is met het bestaan van deze schoolmeisjes en hun muzikale metal manga, en ook dat velen van onze lezers alleen al uit principe weigeren om deze act ook maar een seconde luistertijd te gunnen. Maar dan rolt hun eerste CD hier in de bus (vorig jaar al uit in Japan, dit is de Europese release), en kruipt de nieuwsgierigheid toch weer waar het niet gaan kan. En voorwaar, het klinkt eigenlijk helemaal niet zo beroerd als ik mij had voorgesteld.

Neen, het klinkt voornamelijk erg komisch. Muzikaal gezien is er niks mis met de vette moderne thrash/death op ‘Babymetal’, welke je zou kunnen omschrijven als een mix van Slipknot, Arch Enemy, Children Of Bodom en Dragonforce. Sterker nog, met een fatsoenlijke zanger(es) zou je kunnen spreken van een heel sterk debuut. Edoch we hebben hier niet te maken met een fatsoenlijke zanger maar met drie schoolmeisjes die er in de beste K3 traditie overheen kwelen, wat bij mij dusdanig op de lachspieren werkt dat ik deze plaat als muzikaal werkstuk nauwelijks serieus kan nemen. En op zich is daar niks mis mee. Er mag best om metal gelachen worden (hallo Lordi), alleen moet een grap niet te lang duren natuurlijk. En dan is dan meteen het grootste manco van ‘Babymetal’: na een nummer of vijf weet je het wel, en zoek je weer naar een stukje kwaliteitsmuziek die het niet van een gimmick moet hebben.

Meer informatie