Hammers Of Misfortune - The August Engine

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder

Tormentor Erich : Soms krijg je cd's binnen met wel drie A4'tjes aan info, en soms krijg je zo goed als niks aan info binnen. Dit laatste was het geval bij deze Hammers Of Misfortune. Het Cruz Del Sur label heeft wat regels tekst op de achterkant van het kartonnen hoesje gezet and that's it. Omdat ik dan zoiets heb van: "Laat dan die website ook maar zitten, zette ik dus deze 'The August Engine' cd op met enkel de volgende wetenschap:

- Cruz Del Sur Music is niet het label dat mijn smaak deelt
- deze cd was al in april 2002 opgenomen
- deze band heeft de ex bassiste van L7 in de gelederen gehad
- het Engelse blad Terrorrizer vond de eerste cd van deze band blijkbaar heel goed.

En wat blijktdeze cd is verrassend anders en eigenlijk best gaaf te noemen. Ik bedoel, het eerste nummer is een lang instrumentaal stuk met lekker gitaar werk en op het eind komen akoestische gitaren tussen door die langzaamaan de overhand nemen en dan gaat het nummer over in een dromerige song met lieve vrouwelijke vocalen. Ik moest hierbij zelfs aan de band This Mortal Coil denken! Daarna varieert de cd nogal. Vele instrumentale stukken waarbij de gitaren prominent aanwezig zijn, niet allen in de vorm van solo's maar ook als geluidseffecten. Deze instrumentale stukken metal muziek doen mij daarbij ook nog terugdenken aan die wazige freaky muziek die men in de jaren zestig al uitbracht en die later doorbrak onder de naam psychedelica. Hierbij moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat de muziek niet het allerbeste is wat ik ooit heb gehoord, maar anderzijds heb ik ook al heel vaak slechter gehoord. De dromerige vrouwelijke zang wordt veel afgewisseld met een gewone hard rock zanger, en deze doet het niet onaardig maar mist een beetje power. De tracks zijn vrij lang (meer dan zes minuten vaak) en het loont zich om de cd een aantal keren te beluisteren. De productie is een beetje oppervlakkig, maar dit past wel bij de (deels) relaxte sfeer van het album. Ik heb geen flauw idee waar de teksten over gaan, maar met titels als 'Rainfall', 'A Room And A Riddle' en 'Doomed Parade' kan ik me voorstellen dat ze over een droomwereld handelen.

Over een droomwereld gesproken, volgens mij is dit zo'n cd die na het roken van een pretsigaret een hele andere indruk kan achterlaten. Dus wat let je, gaat heen, rookt en geniet.