The Highbrow - Pelican Sounds

The Highbrow - Pelican Sounds

Label : Elite Records | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Mini-CD

Cedric : Als je de bandfoto van deze Duitsers bekijkt met hun strakke zwarte hemdjes en dassen in dezelfde tint, flitsen er in je hoofd onmiddellijk beelden voorbij van Ian Curtis (Joy Division) en soortgelijke artiesten. Het wordt al snel duidelijk welke stijl muziek het Duitse The Highbrow op deze nieuwe EP ten gehore zal brengen. En ja hoor, eens de play knop wordt ingedrukt is het volop indierock met een flinke scheut Joy Division dat je te horen krijgt.

Op tijd en stond kan ik echt wel genieten van dit genre muziek en ook de zes nummers op ‘Pelican Sounds’ bevatten muzikaal de nodige elementen om de indierock liefhebber te bekoren. De donkere sfeer van Joy Division en White Lies wordt aangevuld met de dansbare melodieën van Two Door Cinema Club, de rockende ondertoon van The Strokes en de leuke orgelriedeltjes van The Coral bijvoorbeeld. Een goede basis alvast voor een aangename muzikale beleving. Jammer genoeg brengt de zang hier toch wel verandering in. Zanger Denis heeft een eigenaardige, nasale manier van zingen dat na wat zinnen best wel op de zenuwen gaat werken. Hier en daar is het zelf ronduit vals gezongen. Er zijn absoluut leuke zanglijnen op deze plaat terug te vinden en nummers als ‘An Honest Man’ en ‘Peliphone’ hebben op zich wel potentieel maar de kwaliteit van de uitvoering laat echter wat te wensen over en dan vooral de uitvoering van de zang. The Highbrow heeft zeker en vast talent in huis maar moet absoluut nog aan wat zaken sleutelen willen ze het geheel naar een hoger niveau tillen.