Asterius - A Moment Of Singularity

Asterius - A Moment Of Singularity

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder

Frank D. : Het is niet makkelijk als Duitse band. Zing je in je moerstaal dan ben je voor de gemiddelde reviewer al snel een kloon van Rammstein en zing je in het Engels, dan ben je voor dezelfde gasten een Scorpions adept. Tenzij je muziek wel erg afwijkt van het gangbare werk. En dat doet het Germaanse Asterius.

Met 'A Moment Of Singularity' verschijnt een vreemd album op de markt. De gothische black/death metal van de heren Sir-I-us, Andrash, Sataar, Arctur en Cain is op zich weinig verbazingwekkend. De negen composities op 'A Moment Of Singularity' behoren overduidelijk tot het genoemde genre en dat betekent: strakke gitaarriffs en dito bass- en drumwerk. Lang niet alle tracks op het album zijn echter even sterk. Zo zou de afsluitende remix van 'One Perspective' beter als bonus kunnen staan op een CD-single en ook een nummer als 'Another Me' zal zeker niet de boeken ingaan als muzikale hoogvlieger. Aan de andere kant staan echter ook uitstekende nummers als 'Frozen Zodiac' (met een vleugje Dimension F3H) en het thrashy 'The One Perspective' (jawel, het origineel van) op de cd.

Nee, het vreemde komt voort uit het geluid dat de twee zangers produceren. Het contrast dat er bestaat tussen Sir-I-us die een diep grommend stemgeluid heeft en de kristalheldere stem van Andrash is zo groot dat het heel erg wennen is. Zo erg zelfs dat na meerdere luisterbeurten de twijfel nog steeds niet geheel is weggenomen. Dit komt vooral voor rekening van Andrash. Hij is geen belabberde zanger, maar hij kan niet overtuigen. Of dit nu te wijten is aan een gebrek aan kracht of dat het gewoon niet klikt tussen de composities en zijn stem blijft onduidelijk. Zijn bijdragen zijn echter zo wezenlijk en aanwezig dat daarmee ook de indruk van het album niet echt overtuigend is. En dat is zondermeer jammer, want muzikaal en qua productie is het gebodene zeker niet slecht.

Gevolg van dit alles is dat Asterius zondermeer een eigen geluid heeft, maar dat de toekomst van deze band vooralsnog in nevelen gehuld blijft.