Sad Iron - Total Damnation

Sad Iron - Total Damnation

Label : Skol Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Koen B. : Uiteindelijk draait ‘ie dan rondjes in mijn CD-speler: Sad Iron’s debuut LP ‘Total Damnation’ uit 1983 is ein-de-lijk heruitgebracht met niet minder dan vijf bonus tracks. Hier heb ik nou al jaren naar uitgekeken! De groep werd in 1979 opgericht en was waarschijnlijk de allereerste speed metal band van vaderlandse bodem. In 1982 brachten zij samen met Seducer de ‘Holland Heavy Metal Volume 1 Live In Brouwershoeck’ uit (nadat zij een of andere “battle of the bands” wedstrijd hadden gewonnen) en de reeds genoemde debuut plaat in 1983.

Helaas werd de opvolger van ‘Total Damnation’, ‘The Antichrist’, die origineel gepland was om in 1985 te verschijnen, nooit uitgebracht door omstandigheden waar Sad Iron verder geen invloed op had. Toen viel de groep ook nog eens uit elkaar. In 2012 maakte de groep zowaar een doorstart na enkele reünie optredens op het Heavy Metal Maniacs festival. De bezetting bevat heden ten dage alleen nog maar lead-gitarist Bernard Rive vanuit de oerbezetting, maar de huidige overige leden blijken meer dan waardige opvolgers die respectvol met Sad Iron’s verleden omgaan. Ik heb de groep inmiddels al enkele keren live gezien en deze band “plays to kill”!

De heruitgave van ‘Total Damnation’ is verschenen via Skol Records en bevat de volledige debuut plaat met enkele bonus tracks van de eerder genoemde live split LP en enkele nummers van het nooit uitgebrachte ‘The Antichrist’ zoals ‘Living Like A Rat’ en ‘We Play To Kill’ (dat een van mijn favoriete speed metal songs ooit is). Helaas zijn de master tapes van ‘The Antichrist’ verloren gegaan en daarom kunnen we waarschijnlijk nooit van dit volledige album gaan genieten.

Deze re-release laat zien en horen dat Sad Iron’s muziek nog niks aan relevantie heeft ingeboet, 32 jaar nadat deze voor de eerste keer verscheen. Alleen al vanuit historisch oogpunt is ‘Total Damnation’ een verplichte aankoop voor alle headbangers en speed freaks die de wereld bevolken

Meer informatie