Gorilla Monsoon - Firegod – Feeding The Beast

Label : Supreme Chaos Records | Archiveer onder doom metal

Cedric : De Duitse band Gorilla Monsoon heeft haar naam ontleend aan een Amerikaanse profworstelaar die een paar decennia geleden actief was in deze sport. Net als de stijl van zo een Amerikaans worstelaar is de muziek van de Duitsers zwaar, lomp en beukend. Gorilla Monsoon speelt een mix van stoner, doom en sludge dat je het best kan vergelijken met bands als Crowbar, Down, Kingdom Of Sorrow en consoorten. De groove en de bluesy ondertoon in de muziek zetten deze vergelijkingen alleen nog maar kracht bij, waardoor ook Black Sabbath referenties nooit ver weg zijn.

De reden voor de artiestennaam van zanger Jack Sabbath is dan ook niet moeilijk te raden. In zijn droge zangstijl vermengt hij de sound van Phil Anselmo en Kirk Windstein met hier en daar wat gruntachtige keelklanken. Maar heel vaak zingt hij ook met een lagere, rauwe stem dat dan weer doet denken aan Sully Erna van Godsmack. Luister maar eens naar het nummer ‘March Of The Hellrock Inc.’ en je zal ongetwijfeld snappen wat ik met deze vergelijking bedoel. Andere songs op de plaat die de moeite waard zijn om eens aan een luisterbeurt te onderwerpen zijn het groovy ‘Hammerdown’ of het stevigere ‘Goatlord’. ‘Firegod – Feeding The Beast’ is een aangename plaat in het genre geworden, luistert lekker weg (zeker als de zon wat schijnt), maar voegt eigenlijk helemaal niets nieuws toe aan de gekende formule van deze stoner/doom stijl. De zanglijnen zijn soms wat langdradig, maar algemeen gezien is dit zonder meer een genietbaar album voor fans van bovengenoemde bands.