Ages - The Malefic Miasma

Ages - The Malefic Miasma

Label : Black Lodge | Archiveer onder black metal

Vera : Na drie singles sinds de oprichting in 2011 brengt het uit Falun, Zweden afkomstige trio Ages het volwaardige debuutalbum ‘The Malefic Miasma’ uit. Oprichters Andreas Olander (Volturyon, ex-Evangeli) en Daniel Beckman (ex-Evangeli, ex-Slumber) wisten een veteraan uit de scène op bas te engageren: Brice Leclercq (ex-Dissection, ex-Nightrage).

‘The Malefic Miasma’ is een episch black metal album met veel sfeer. De (verstaanbare) schreeuwzang van Andreas wordt meermaals onderbroken om dreigende, gesproken fragmenten te verkondigen. De songs zijn veelal mediumtempo en slepend, met sierlijke, melodieuze leads. In het derde nummer ‘Absent Tribulation’ horen we aan het begin en einde fraai vioolspel en daar is Daniel verantwoordelijk voor. Hij speelt ook nog op authentieke Oud. Zo bouwt Ages best een heel fraai muzikaal amalgaam op dat enerzijds ruw en kil is gedurende zijn zwartgeblakerde momenten, maar ook een weids gevoel hanteert door buiten de lijntjes te kleuren. De heren nemen nu de pseudoniemen Hvergelmer en Eldhrimnir aan en dompelen zich onder in een weemoedige, nog net niet mistroostige sfeer. In ‘Ardent Storms’ valt een krachtig roepende stem in de slepende muziek op, in ‘From The Ashes Of Times’ worden de melodieuze gitaarsolo’s ook afgewisseld met tokkelende, akoestische passages. Afsluiter ‘Mountains Ablaze’ is dan weer voornamelijk instrumentaal, met viool en piano opbouwend tot ruwe uitbarsting. Een meeslepend album met een perfecte balans tussen ruwheid en melancholie, zodat ook fans van Insomnium en Swallow The Sun zich aangesproken zullen voelen. Ook interessant natuurlijk voor diegenen die zich Slumber herinneren.