Nox Aeterna  - The Desperation Deal

Nox Aeterna - The Desperation Deal

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Toen we in het najaar van 2012 het vorige album ’Nightblood’ van de Zuid-Hollandse formatie Nox Aeterna bespraken, gewaagden we van een grote vooruitgang op elke release. Deze tendens zet zich voort op het eveneens in eigen beheer uitgebrachte ‘The Desperation Deal’ dat ook in de eigen Studio NightSin opgenomen is. De melodieuze death metal, geïnspireerd door zijn Scandinavische evenknie, is ditmaal zelfs vervat in een uitgebreid conceptverhaal. Dat vertelt een verhaal over Einarr, zijn broer Jorund en de demonische Ranaah. In het mooi uitgewerkte CD-boekje vinden we meer uitleg over de personages. Toch kan dit album ook gewoon beluisterd worden als een lekkere hap opzwepende melodieuze death metal, zonder aandacht te schenken aan de onderwerpen.

De vijftien songs worden ondergebracht in vier hoofdstukken. Aan het begin van elk hoofdstuk horen we een korter, instrumentaal en kalm intermezzo. De rest van het materiaal is zonder uitzondering stevig en uptempo, met uitstekend gitaarwerk van Debbie Maasdam en de rollende grunt van tweede gitarist Arnold Boukes. De band speelt strak en in de accenten van het gitaarwerk merken we al eens invloeden van Amon Amarth, wat het geheel nog meer aanstekelijk maakt. De zware gitaarklank in ‘Blinded By Ruthless Envy’, het hakkende en snibbige ‘Einarr’s Remembrance’ of ‘Food For The Masses’ met zijn huppelende ritmes en catchy melodie, het is een aaneenschakeling van puike songs die ook meestal in elkaar overvloeien. Vanaf het tweede hoofdstuk zijn er soms ook griezelig gesproken fragmenten om de verhaallijn te accentueren, maar niet dat deze storend werken. Naar het einde toe kan men misschien opmerken dat het allemaal een beetje teveel hetzelfde wordt, maar toch heeft Nox Aeterna weer een nieuw repertoire bijeen gepend dat aandacht verdiend. De volgende stappen naar nog meer concerten (en bekendheid) kunnen dan ook gezet worden.