Veld - Daemonic: The Art of Dantalian

Veld - Daemonic: The Art of Dantalian

Label : Lacerated Enemy | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Veld is een extreme death metal band uit Wit Rusland, gestart in 2001 en ze gaan niet over één nacht ijs. Zeven jaar is er gewerkt aan dit vierde studioalbum ‘Daemonic: The Art Of Dantalian’, maar het staat dan ook als een huis. Na het vorige album ’Love.Hate.Anguish’ (2008), stond bandleider Kirill Bobrik er plots alleen voor. De band werd opnieuw gecompleteerd met Poolse muzikanten en is nu klaar voor een nieuw offensief.

De productie is vet en overdonderend, de meedogenloze grom van Kirill kunnen we best vergelijken met die van Nergal (Behemoth). De mix van verschroeiende death/black metal die Veld ons serveert klinkt Pools, met echo’s van Vader en Behemoth, maar ook Decapitated. Het materiaal is dan ook snel, ruw en occult, met incidentele etherische vrouwenzang en een duistere Darth Vader stem om de duisternis te omarmen. De technisch hoogstaande prestatie van de band zal hen geen windeieren leggen, dat kunnen we voorspellen. Atmosferische, akoestische gitaarinterludia vormen een korte adempauze, zoals in het midden van het album ‘Lost But Never Forgotten’. De machtige, solide riffs van ‘Merciless And The Innocents’ zijn strak en geniaal, de laaggestemde gitaren in ‘In Eternal Waiting’ dragen alleen maar meer bij aan het scheppen van een akelige, duistere sfeer. Het lange ‘Annihilation Of Divinity/Trust Upon Ignorance’ kent tussen zijn imposante ravage een aantal tragere stukken waarin (onschuldig kinderlijke) vrouwenzang en de duistere stem weer voor een sinister moment zorgen. Zo weet Veld niet alleen als een tank over ons heen te rollen, maar ook veel sfeer op te bouwen. Verplichte kost voor aanhangers van Behemoth en Vader! De ruwheid en frustratie van Oost Europa in een notendop!