Raven - ExtermiNation

Raven - ExtermiNation

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Raven heeft uiteraard geen introductie nodig! De band rondom gebroeders Gallagher bestaat anno 2015 veertig (!) jaar. De geflipte powertrio stond aan de wieg van de NWOBHM en wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als één van de meest invloedrijke bands van die stroming en van metal in het algemeen. De band heeft een reeks absolute klassiekers op zijn naam en al waren niet alle studioalbums even overtuigend, heeft band door de jaren heen niks aan kracht ingeboet, en op live gebied heeft de band nooit teleurgesteld.

Het is ondertussen alweer vijf jaar (!) geleden dat de laatste studioalbum, ’Walk Through Fire’, van deze Britten verscheen. Alhoewel dat absoluut geen slecht album was en zeker zijn momenten had, miste ik de magie van de band wel een beetje. Het rockerige karakter van het album was naar mijn mening iets te soft voor Raven-begrippen en op enkele momenten na, kon ik niet totaal losgaan zoals op de oudere albums.

Eind deze maand, is de dertiende langspeler, ‘ExtermiNation’, een feit. En laat ik maar gelijk zeggen dat deze diens voorganger compleet omverblaast. En dat niet alleen, ‘ExtermiNation’ is één van de sterkste albums in de band’s carrière. Al vanaf de opener ‘Destroy All Monsters’ (genoemd naar de live plaat uit 1995) wordt het duidelijk dat de heren weer voor een ouderwetse, en vooral stevigere, meer metalgeoriënteerde aanpak hebben gekozen. En tja, onnodig om te zeggen dat ik dan meteen verkocht ben. De nekspieren worden meteen aan het werk gezet en op de daaropvolgende 60 minuten word je maar niet los gelaten.

Ik kan ieder nummer onder de loep gaan nemen, maar deze plaat heeft gewoon alles wat je van Raven kan verwachten. Stevige, hakkende riffs, mid-tempo rockers, zware grooves en de energie waar deze band oh zo bekend om staat. De plaat kent dan ook geen missers en het geheel is één grote Valhalla van NWOBHM van weleer, die echter geen seconde oubollig of gedateerd klinkt. Wat mij opvalt is ook dat de stem van John weer net zo krachtig klinkt als voorheen (iets wat ik op ‘Walk Through Fire’ ook enigszins miste). Voor dit album heeft de band bovendien een aardig bedrag binnengehaald middels een fan-fund campagne, en het geld is duidelijk goed besteed, want zo’n sterke productie hebben we sinds ‘Architect Of Fear’ uit 1991 niet meer gehoord. Alles bij elkaar is ‘ExtermiNation’ één groot hoogtepunt, die elke zichzelf-respecterende heavy metal fan in huis moet halen. In één woord: fantastisch!