We Are Harlot - We Are Harlot

We Are Harlot - We Are Harlot

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder hardrock / aor

Horst : Je blijft lachen met die bio's die gezamenlijk met de promo's op de mat vallen. Ik weet het, het hoort bij het spel, en uiteraard wordt alles wat uitkomt omschreven als het beste wat de muziekwereld ooit is overkomen. Het nadeel van al die gekunstelde lofuitingen is dat je toch geneigd bent een hele kritische bril op te zetten. Zeker als de openingszin uit de biografie als volgt luidt: We Are Harlot just might be the band that saves Rock 'N' Roll. Boem, knal en je staat al met 0-1 achter.

Niet alleen is dit een ietwat misplaatste variant op de beroemde woorden van rockjournalist Jon Landau uit 1974 ("I saw rock and roll future and its name is Bruce Springsteen"), de vlag dekt namelijk de lading geenszins. Niet dat de band rond ex-Asking Alexandria zanger Danny Worsnop nou prutswerk heeft afgeleverd, integendeel. Dit debuut album van de heren staat namelijk vol met voornamelijk swingende up-tempo hardrock deuntjes die bij ondergetekende vooral associaties oproept met wat een hele rits bekende bands in het verleden al aan geluidsdragers hebben toevertrouwd. Het geheel luistert namelijk weg als een amalgaam van het werk dat we kennen van bands als Aerosmith, The Cult, Little Ceasar, Altar Bridge, Warrant en Nickelback, met hier en daar piepklein gruntje, een rock and roll piano (zoals Whitesnake dat eind jaren 70 vaak inzette), en ook het Hammond orgel komt af en toe om de hoek kijken.

Over de gehele linie wordt er zeer bekwaam gemusiceerd, en behoudens het ronduit zwakke 'I'm The One' en de kazige ballad 'I Tried' (alsof de jaren 80 hair metal weer helemaal terug is) valt er voor de liefhebber van stevige up-tempo hardrock genoeg te genieten. Verwacht echter geen vernieuwing of een dosis originaliteit waar je steil van achterover valt. Alles is al een keer gedaan, en er zijn momenteel zat bands actief die dit kunstje net zo goed beheersen als We Are Harlot.