Thurisaz - The Pulse Of Mourning

Thurisaz - The Pulse Of Mourning

Label : Sleaszy Rider Recs. | Archiveer onder different metal

Vera : Thurisaz staat in 2015 volop terug in de schijnwerpers met verrukkelijke releases. Enkele maanden terug konden we genieten van de live registratie van een akoestisch concert op de DVD ’Thurisaz: Live & Acoustic’, nu is het dan de beurt aan het echt nieuwe werk in de vorm van het vierde studioalbum ‘The Pulse Of Mourning’, een titel die trouwens een belangrijke hint is. De sound van Thurisaz bulkt immers van meeslepende weemoed, maar er zijn tal van momenten wanneer rigoureuze ruwheid het roer overneemt. De uit duizend herkenbare kenmerken zoals screams (Mattias) en grunts (Peter) tegenover de zalvende, beschouwende clean zang van toetsenist Kobe of semi blastbeats tegenover piano interludia zijn weer rijkelijk aanwezig in de negen nieuwe songs. Nadat ’The Cimmerian Years’ in 2011 verscheen, deed Thurisaz tal van concerten in binnen- en buitenland, tot in de VS, India (!) en Turkije toe, maar steeds werd er thuis geschaafd aan nieuwe ideeën tot iedereen tevreden was.

Konden we op ‘The Cimmerian Years’ een lichte toename van doominvloeden detecteren, dan zouden we ‘The Pulse Of Mourning’ willen aanprijzen als een album met een grote diversiteit. Het toont de band in bloedvorm in elke discipline waar ze voor staan: keihard en meedogenloos, breekbaar en ingetogen, klassieke invloeden (viool). Doom, death, black,… het is een ravissante mix die toch steeds beklijft door het aanwenden van sterke melodieën. Bovendien zijn er een paar songs verfraaid met (vrij lange) super emotionele gitaarsolo’s (denk aan Pink Floyd en/of Saturnus) en dat kwam nooit eerder zo uitgebreid aan bod. In feite vormen ‘Longing…’ en ‘…For A Change’ (met de eerste screams en zwevende toetsen) een introductie tot de eerste single ‘Patterns Of Life’. Na een dreigend begin opent dit aanstekelijk met sappige grunts en vloeiende gitaarlijnen. Mooi is de overgang naar weemoedige cleane zang, terwijl we even later middenin een geëxciteerde speech zitten. Het contrast tussen zware riffs en keyboards ornamenten drijft de spanning nog op. Het is diezelfde toegankelijkheid, gekoppeld aan heftigheid en weemoed die ook van ‘Rays Of Light’ een beklijvende track maakt. Het instrumentale ‘Tangram’ ontroert op een introspectieve wijze met klassieke piano en strijkers, maar vooral pakkende melodieën. Het brengt ons bij het hoogtepunt van dit album: het acht minuten durende ‘One Final Step’ dat vinnige riffs met ruwe zang laat verglijden in bloedmooie Floydiaanse gitaarsolo’s. Kippenvel! Een vloeiende opbouw leidt naar een climax met samenzang als grande finale. De muziek van Thurisaz heeft dikwijls een episch, verheven timbre. Zo ook de synthesizers in het begin van ‘In All Remembrance’, waarna snibbige en ingetogen passages elkaar afwisselen. Er spreekt veelal een diepe tristesse uit deze composities en het summum daarvan vinden we in het fragiele sluitstuk ‘Stargaze’ met bedachtzame zang, viool en piano. Dit is het meest complete werkstuk van Thurisaz tot nog toe. In een productie van gitarist Peter Theuwen met Kris Belaen en Nik Mettez in de CCR studio en een mastering in de Zweedse Tailor Maid studio komt alles helder en imposant uit de boxen gerold. Wat een klasse!