Machina - Hellbound Heart

Machina - Hellbound Heart

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Mijn eerste kennismaking met deze Finnen was middels hun debuut EP, ‘Dark Age Digital’, tien jaar geleden. In de afgelopen decennia is de band bij mij in vergetelheid geraakt. De eerste langspeler, ‘Magestic Machination’ uit 2009, heb ik dan ook niet meegekregen.

Op ‘Dark Age Digital’ lieten de heren zeker potentie horen, maar de melodieuze heavy/power metal was totaal gezichtsloos, waardoor de band niet echt opviel. Zoals gezegd heb ik het debuut niet gehoord, maar ‘Hellbound Heart’ laat in ieder geval een flinke stap vooruit zien. Okay, de muziek is nog altijd vrij standaard, maar minder cliché. Ook op het gebied van songwriting hebben de heren absoluut vooruitgang geboekt, en laten meer een eigen aanpak zien. Het gros van het materiaal is mid-tempo en nogal bombastisch, en bij vlagen progressief, maar de nummer bevatten de nodige afwisseling om van begin tot eind de aandacht vast te houden. Dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde EP, waarbij de muziek regelmatig inzakte. De relatief korte speeltijd van 35 minuten helpt daar uiteraard ook aan mee. Daarnaast is vocalist Sami Huotari tegenwoordig van een heel ander kaliber. De man zingt met houvast, zelfverzekerdheid, kracht en komt erg overtuigend over. De productie is tot slot tiptop en goed gebalanceerd, waardoor het geheel goed tot zijn recht komt. Alles bij elkaar is ‘Hellbound Heart’ een goede melodieuze progressieve power metal plaat die fans van bands zoals Stratovarius, Evergrey, Sonata Arctica, Invictus, Labyrinth en consoorten zeker zal aanspreken.