Éohum - Revelations, Aurora Of An Epoch

Éohum - Revelations, Aurora Of An Epoch

Label : Mycelium Networks | Archiveer onder different metal

Vera : Er zijn nog steeds bands met een onstuitbare vernieuwingsdrang en zo krijgen we anno 2015 het debuut van het Canadese Éohum op ons bord, waarop black metal gecombineerd wordt met Franse hoorn, nu niet bepaald een instrument dat hoog in onze favoriete lijst der instrumenten prijkt. Er zijn ook uitermate doomachtige passages, zodat ‘Revelations, Aurora Of An Epoch’ een album is dat je wat tijd moet geven.

Éohum is sinds 2010 het geesteskind van de zeer spirituele muzikant J.R. Perkins. Hij werkt met verschillende gastmuzikanten en zangers (o.a. Matt McGachy van Cryptopsy) in de studio en live. De muziek is een platform om de belabberde staat van de wereld aan te kaarten, gereflecteerd in gedichten door Perkins geschreven. Het spirituele element komt aan bod in het begin en op het einde. ‘Leaving Harbour’ en ‘Give Us O’ Rain’ zijn door een vrouw voorgedragen gedichten met wat esoterische zang en natuurgeluiden op de achtergrond. De rest is erg experimenteel en vergezocht. De muzikale capriolen zijn technisch in ‘Rooted Deep Within’, met hoorns en trompetgeschal er bovenop. ‘Equatorial Rains’ kunnen we dan ook eerder een onbehaaglijke kakofonie noemen dan iets anders. Vervolgens, vanaf het vierde nummer, hebben de songs een basis van elementaire doom riffs. Daarbij hebben we in ‘Defined Sacredness’ schorre, roepende zang, in het titelnummer screams en in ‘Wiser Every Sunrise’ zelfs kwade verkondigingen die me aan rap doen denken. Af en toe zijn er ook nog even cleane vocalen, maar niet zo best. En natuurlijk blaast Annie Perreault overal overheen met Franse hoorn en trompet. Alleen voor mensen met een extreme smaak die zich schrap kunnen zetten tegen onconventionele geluiden.