Gothic Knights - Up From The Ashes

Gothic Knights - Up From The Ashes

Label : Limb Music | Archiveer onder

David : Gothic Knights uit Brooklyn is alweer menige jaartjes actief in de Amerikaanse metal underground en is er voorlopig nog niet in geslaagd om, ondanks twee degelijke en redelijk positief onthaalde eerdere albums, door te breken naar een groter publiek.

Met "Up From The Ashes" heeft de band echter een sterke troef in handen om eindelijk eens de langverwachte doorbraak te forceren, want waar de heren ridders op dit album mee op de proppen komen is lang niet slecht en zeker stukken beter dan waar menigeen soortgelijke bands mee durven aankomen tegenwoordig . Nog altijd is het traditionele heavy metal waar Gothic Knights mee voor de dag komt, maar in tegenstelling tot veel andere bands in het genre wel voorzien van een uitstekende zanger en dito gitarist.

Opener "Power And The Glory" mag meteen als n van de hoogtepunten van het album worden beschouwd, lekker up-tempo met een memorabel refrein en prima gitaarwerk, iets wat overigens ook geld voor de rest van de songs. Ook de navolgende nummers zijn lang niet slecht en volgen min of meer hetzelfde stramien met als enig minpunt dat het heel af en toe net een beetje t clich en zoetsappig eraan toegaat (de "oh-ooh-yeah" refreintjes bijvoorbeeld). Vanaf het vijfde nummer echter, schiet het niveau van de songs weer de hoogte in en word er gezorgd voor de nodige afwisseling.Zo is "Vampyre" een slepende semi-ballad van niveau, refereert "The Witching Hour dankzij zijn opbouw regelmatig aan cult-band Hellstar en is ook het lange Sleepy Hollow zeker ver boven de middelmaat (en doet geregeld denken aan Iced Earth). De resterende nummers zij helaas weer wat minder spectaculair, maar zijn buiten het wat te melige "Guardian Archangel en de redelijk lullige ballad "Dear Queen (eigenlijk zowat de enige echte misser) best te pruimen.

Algemeen beschouwd is "Up From The Ashes dan ook een zeer degelijke plaat, met een prima productie, uitstekende muzikanten en behoorlijk wat goede songs. Het enige echte noembare minpunt zijn dan ook wellicht sommige van de teksten en bepaalde refreintjes, die net wat te clich en fantasieloos overkomen om echt leuk te zijn en waarin de band dan ook regelmatig overkomt als een soort van goedkope Hammerfall kloon.

Al met al kan Gothic Knights zich met "Up From The Ashes zeker laten horen. Er is genoeg vooruitgang geboekt ten opzichte van hun vorige cd "Kingdom Of The Knights en ze weten vaak genoeg de grijze middenmoot te ontstijgen om tot aanschaf over te gaan.