Eltharia - Innocent

Eltharia - Innocent

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Eltharia is een Franse band, afkomstig uit Grenoble. ‘Innocent’ is het tweede album van de groep en waar het eerste album ‘Legend Of A Forgotten World’ nog werd uitgebracht onder de vlag van Hellion Records, is ‘Innocent’ uitgebracht in eigen beheer. Zoals je misschien al had geraden aan de hand van de albumtitels, maakt deze band power metal en dat doen ze helemaal niet onverdienstelijk.

Het album opent met 'Eagle Fly Fr...' euh, ik bedoel ‘Third World War’, waarin geweervuur ons naar een nummer brengt wat gaat over de afkeer tegen oorlog van de jongens. In het nummer wordt nog even een sneer richting de Duitsers gedaan met de regel “Happily they died to save the world, but today they don’t remember the past and it is their turn to be the world’s threat”. Afgezien van de politieke incorrectheid is het een erg fijn nummer en hetzelfde kan gezegd worden over het daaropvolgende ‘Spite Still Remains’. Zanger Piere heeft een prettig luisterbare stem en weet ondanks zijn zware accent de aandacht goed op zich gevestigd te houden. Muzikaal is het ook allemaal dik in orde, 80’s power metal met een dikke laag keyboardsaus erover. ‘Blood Pollution’ is wat duisterder, zowel qua tekst als qua muziek, en ook dit weet de band overtuigend te brengen. Het nummer doet me enigszins denken aan de sfeer van ‘Majestic’ van Gamma Ray. ‘Faster Than The Reaper’ is een echte topper en heeft iets van melodische metal in zich. Zoals een beetje de trend is tegenwoordig wordt het langere nummer achteraan gezet, als een soort grand finale. Dit keer is dat het fenomenale ‘Keys of Underworld’, wat door het opbouwende en steeds terugkomende piano intro aan Virgin Steele doet denken.

Alles bij elkaar is dit bijna een uur lang prima muziek, een album wat je prima in een keer kan luisteren zonder dat je aandacht wegzakt. Fan van power metal in zijn zuiverste vorm? Dan zeker even proberen!