Celtachor  - Nuada Of The Silver Arm

Celtachor - Nuada Of The Silver Arm

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder black metal

Vera : Wanneer Ieren hun Keltische roots zegevieren in pagan metal, zijn we meestal verzekerd van de volgende kwaliteiten: ruw, enige weemoedigheid en strijdvaardigheid. Zo ook bij Celtachor, vijf ruwe barden uit Dublin die eerder twee demo’s en het debuutalbum ‘Nine Waves From The Shore’ (ook in eigen beheer) uitbrachten. Begonnen in 2007, kwamen ze pas goed op dreef vanaf 2010. Nu zijn ze getekend door Trollzorn en het is positief dat ‘Nuada Of The Silver Arm’ wat meer potentiële fans zal bereiken. Nuada Of The Silver Arm (of Airgetlám) was de eerste koning van de Tuatha Dé Danann in de Ierse mythologie.

Pittig detail is dat zanger Stephen Roche ook de nieuwe zanger van Mael Mordha blijkt te zijn. Irish whistle en bodhran worden als authentieke folk instrumenten gebruikt. De fluitjes hebben altijd een weemoedig timbre en de bodhran geeft de percussie een meerwaarde. Zo rollen we roffelend de eerste track ‘Arrival Of The Thuatha’ binnen, maar wanneer de pagan gitaren invallen schakelt men spoedig een versnelling hoger. Best krachtig en dit alles wordt nog aangedikt met helse, soms schorre zwartgeblakerde zang. Tevens is er geregeld heidense sfeerzang op de achtergrond. Losjes uit de pols gespeelde akoestische passages zorgen telkens voor een bedachtzamer moment tussen de gitaarmuren, maar door de band genomen is Celtachor behoorlijk strijdvaardig. Erg mooi hoe men onverwacht een weemoedig einde aan ‘King Eochaid’s Fall’ weet te breien met slepende gitaarsolo’s. Songs als het opruiende ‘Bres’ of het mid-tempo titelnummer hebben een verheven episch gevoel dat stand houdt ondanks de ruwe verkondigingen in ‘Bres’. Twee korte instrumentale intermezzo’s zijn ingetogen, maar ze worden afgewisseld met het flink raggende ‘Second Battle Of Magh Tuireadh’ met zijn prachtig atmosferisch moment en als besluit gaat men er nog eens extra stevig tegenaan in het knappe ‘Uaithne: The Dagda’s Harp’ dat de scherpste black metal screams van alle heeft, maar ook erg meeslepend is door zijn melancholieke melodieën in de achterban die zachtjes op en neer deinen tussen de rigoureuze heftigheid. Celtachor is dan ook een band om in de gaten te houden wanneer bands als Primordial, Mael Mordha, Cruachan en Waylander al in uw kast prijken.