Wolverine - Cold Light Of Monday

Wolverine - Cold Light Of Monday

Label : Elitis | Archiveer onder

Sander : Ik zou een heel lang verhaal kunnen ophangen over de invloed van Scandinavi op de ontwikkeling in de huidige (prog) metal. Om na veel omzwervingen terrecht te komen bij de band waar het in deze recensie om draait, maar dat doe ik dus niet. En om daarom maar meteen met de deur in huis te vallen: 'Cold Light Of Monday' is een wereldplaat. De ontwikkeling die de band doormaakte tussen het debuut 'Feverent Dream' en 'The Window Purpose' wordt hier voortgezet, wat een prachtige sferische prog rock plaat oplevert.

Wolverine is een Zweedse band die ooit begon als melodische death metal band, maar al vanaf hun debuut plaat sterk de richting van de prog metal op gingen. De band is nu op een punt gekomen waar ze moeiteloos de vergelijking met Pain Of Salvation en het latere werk van Porcupine Tree kan doorstaan.

'Cold Light Of Monday' is wederom een concept album geworden. Het verhaal gaat over een jonge vrouw, Sarah genaamd, die tijdens haar leven misbruikt wordt. En er wordt verteld hoe het zo ver heeft kunnen komen. De muziek is zeer intens en er wordt geen noot te veel gespeeld. Alles staat in dienst van de song en het verhaal. Het is dus geen plaat voor liefhebbers van instrumentaal vuurwerk. De band weet steeds weer verrassend uit de hoek te komen, zoals de subtiele grunts tijdens het refrein van 'Sarah'. Het instrumentale en experimentele 'Tightrope' zit vol met vreemde geluiden en samples en de ballad 'Trust' bezorgt je regelrecht kippenvel. Dit alles gecombineerd met een uitermate goede productie waarin alle instrumenten op de juiste plaats staan en ieder vocaal effect subtiel is afgewerkt, maakt dat dit weer een meesterwerk is.

Dit is absoluut geen makkelijke plaat en het zal menig luisteraar enkele luisterbeurten vergen voordat alles op zijn plaats valt. Wolverine heeft met 'Cold Light OF Monday' een risico genomen en zal weer wat fans uit hun begintijd kwijt raken. Daarvoor in de plaats zullen er waarschijnlijk een hele hoop nieuwe voor terug krijgen. Dit is echt een aanrader voor liefhebbers van prog!