Cannae - Horror

Cannae - Horror

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder

Frank D. : Cannae? Was dat niet die plaats waar Hannibal de Romeinse troepen afslachtte? Ja, dat klopt. Tien punten voor diegenen die deze gedachte hadden bij het horen van de bandnaam van deze uit Boston afkomstige Amerikanen.

De opvolger van het debuut 'Troubleshooting Death' heeft als naam 'Horror' meegekregen. Gelukkig zegt dit niets over de muziek op het schijfje. Deze is het best te omschrijven als moderne, toegankelijke en melodische death metal met hardcore invloeden. Nu is toegankelijk lang niet altijd positief (lees: te commercieel), bij Cannae is dat wel het geval. Door de pakkende twin-gitaar riffs van Stephen Colombo en Jason Zucco, waar kwistig mee wordt gestrooid, luistert het album lekker weg en zelfs metalheads die niet direct opveren bij het horen van de term death metal zullen dit album kunnen waarderen. Nummers als 'Synapse', 'Symmetry Of Fear' en 'Human Head' zijn voorbeelden van sterke composities waarvan er op dit album meer dan voldoende zijn te vinden. Naast de beide gitaristen weet ook zanger Adam DuLong een overtuigende prestatie neer te zetten door zijn troepen naar voren te commanderen met zijn diepe snauwende grunts. Opgehitst door de harde en snel pompende ritmes van drummer Mike Boutillette en bassist Dan Campenella dendert Cannae door de tien tracks op 'Horror'.

Er is eigenlijk niks mis met dit album. De vraag dringt zich op of het een klassieker is. Helaas is het antwoord 'Nee'. De band weet namelijk wel een goed album neer te zetten met een eigen geluid, maar 'Horror' mist de bite en de rauwheid die nodig is om meer over te doen slaan dan een vonk. Uiteraard kun je met een vonk een behoorlijk vuur ontketenen (en dat zal deze band zeker doen), maar een klassieker laat direct de vlam in de pan slaan. Het gevoel dat het echte geweld nog moet komen en daarmee de klassieker die deze band ongetwijfeld in de pen c.q. gitaar heeft, blijft dan ook als een mist over de cd hangen. Kortom, goed album en vooral doorgaan!