Spidergawd - Spidergawd II

Spidergawd - Spidergawd II

Label : Crispin Glover Records | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Spidergawds tweede album binnen een jaar begint als een traditionele country blues plaat, compleet met zang door een ogenschijnlijk tandeloze oude bluesveteraan. Maar al gauw blijkt dat we op het verkeerde been worden gezet. De zang wordt allengs duidelijker en verstaanbaarder en na ongeveer twee minuten schuift een bijzondere mix van moderne indierock en traditionele boogiewoogie naar voren. Robert Johnson verdwijnt uit beeld en wordt vervangen door Dave Grohl. Het leidt tot opwindende songs zoals ‘Tourniquet’ en ‘Crossroads’ die worden opgesierd door de diep ronkende baritonsax van Rolf Martin Snustad. Ook de bas en drums van Motorpsycho-leden Bent Saether en Kenneth Kapstad tillen de op zich vrij traditionele rock naar een hoger niveau. Een niveau dat overigens niet gedurende het hele album volgehouden wordt. Al zei een al lang dode dichter twee eeuwen geleden dat in de beperking zich de meester toont, hier blijkt toch dat er net te weinig afwisseling in de songs zit om de volle veertig minuten lang te boeien, een geniaal instrumentaal nummer als ‘Careulean Caribou’ ten spijt.

Maar misschien is dat de kritiek van een kniesoor. Er zijn tenslotte voorbeelden te over van bands die zich niet of nauwelijks ontwikkelden gedurende hun carrière en toch keer op keer geweldige platen wisten te maken. Spidergawd heeft gekozen voor een zeer duidelijk gedefinieerde stijl: bluesy hardrock boogie met saxofoon en toont duidelijk de wil om in deze niche een meester te worden. Wie daar genoegen mee neemt, die kan met de tweede plaat van Spidergawd zijn lol meer dan op, zelfs al is het dit keer allemaal iets minder dan bij het verpletterende debuutalbum. Gebaseerd op de twee kort na elkaar uitgebrachte albums belooft Spidergawd volgende maand een van de hoogtepunten van Roadburn 2015 te worden. Niet te missen.