Revenge - Harder Than Steel

Revenge - Harder Than Steel

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Deze Colombiaanse metalbrigade maakt de underground al sinds 2002 onveilig met hun onvervalste, ouderwetse speed metal. Met vijf goede langspelers en talloze EP’s, splits en overige releases is de band door de jaren heen niet alleen actief gebleven, maar heeft ook een aardige naam en reputatie opgebouwd binnen het genre. Eind vorig jaar kwam het kwartet met de zesde langspeler, ‘Harder Than Steel’, die via hun eigen Rata Mutante Records verscheen. Gelukkig nam Iron Shield het initiatief om de plaat op grote schaal beschikbaar te stellen, en was de CD vanaf januari internationaal verkrijgbaar, gevolgd door de vinylversie eind vorige maand.

Op ‘Harder Than Steel’ is Revenge wederom geen millimeter afgeweken van hun oorspronkelijke sound en stijl. Al meteen met de opener ‘Headbangers Brigade’ komt het kwartet met een orgie van heerlijk ouderwetse speed metal met een flinke lading NWOBHM, en daarmee met een ware ode aan de jaren 80. Denk maar aan een combinatie van bands zoals Running Wild, Hallows Eve, Exciter, Rigor Mortis, Metallica, Anvil, Angel Witch, en talloze soortgelijke acts, en u begrijpt dat het allemaal op en top METAL is. Uiteraard is het allemaal geen moment origineel of vernieuwend, en is de gelijkenis met het eerdere werk niet onopvallend, maar de songs zijn gewoon goed en hebben alles wat je in dit genre mag verwachten. Wat we hier hebben is wederom een aaneenschakeling van pakkende speed metal riffs, dito traditionele heavy metal-melodieën en pakkende zanglijnen. In vergelijking met de voorgaande albums klinkt zanger/gitarist Esteban "Hellfire" Mejía iets agressiever, maar past de zang goed bij de muziek en klinkt zeker niet minder old-school of minder sterk. Al moet ik zeggen dat ik zijn maniakale hoge uithalen wel een beetje mis.

Alles bij elkaar heeft Revenge met ‘Harder Than Steel’ één van de sterkste releases in haar carrière afgeleverd, en zal de plaat hun naam en reputatie alleen maar benadrukken. Naast de acht nieuwe nekbrekers krijgen we een nieuwe versie van het geweldige ‘Motorider’ (van de sterke ’Death Sentence’ uit 2009), en een prima uitvoering van Running Wild-klassieker ‘Chains And Leather’. Het is trouwens opvallend hoe goed dit nummer bij de rest van de plaat past, terwijl men erg dicht bij het origineel is gebleven. Tot slot maken de goede, heldere productie (waarbij de old-school charme van de muziek gewaarborgd is gebleven) en het fantastische cover artwork het plaatje compleet. Een absolute aanrader voor fans van old-school speed, thrash en heavy metal.