Night - Soldiers Of Time

Night - Soldiers Of Time

Label : Gaphals | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Tot nu toe heeft alleen de tweede single ’Gunpowder Treason’ van het Zweedse Night de redactie van Lords of Metal weten te bereiken. Het zelfgetitelde debuut uit 2013 is aan ons voorbij gegaan. Het nieuwe album ‘Soldiers Of Time’ hebben we dan wel ontvangen en ik ben ook wel blij dat ik deze schijf mag bespreken.

De belangrijkste reden is dat ik de heavy metal van Night wel waardeer. De band speelt een stijl die direct terug te voeren is naar de jaren 80. Als je de muziek van bands als Judas Priest, Saxon of Iron Maiden kunt waarderen, dan is Night wellicht ook voor je weggelegd. De songs zijn catchy, bevatten echt geweldige melodieën en zanger/gitarist Burning Fire heeft een prettig klinkend rauw randje aan zijn stemgeluid. Het is allemaal niet vernieuwend, maar als iets gewoon lekker klinkt is er gewoon niks aan de hand. De band zorgt ook voor de nodige rustpuntjes zoals het nummer ‘Above The Ground’ waarop een hoofdrol is weggelegd voor de akoestische gitaar. Dit instrument hoor je ook terug in het intermezzo ‘Wanderlust’ en het afsluitende ‘Stars In The Sky’. De band weet heel goed hoe je een gevarieerd album schrijft. Tel daarbij op dat het album ook erg goed klinkt. ‘Soldiers Of Time’ werd geproduceerd door Niels Nielsen die bijvoorbeeld ook met Ghost heeft gewerkt. Met die band heeft Night overigens in Scandinavië getoerd. Het album werd opgenomen in Studio Underjord van Joona Hassinen. Laatstgenoemde stond garant voor de mix van het album.

Dat Night in 2014 hun drummer Linus kwijtraakte, heeft voor de opnames geen drastische gevolgen gehad. Martin Hjerstedt nam zijn taak over als studio drummer. Voorlopig wordt de band live bijgestaan door drummer Henrik Petersson van de band Screamer. Die band is in het verleden live wel eens uit de brand geholpen door Burning Fire (pun intended).