Negura Bunget - Tau

Negura Bunget - Tau

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Vera : Weinig bands zijn uniek, maar Negura Bunget verdient dit predicaat. Niet alleen door hun origine Roemenië, maar ook omdat ze de folklore van die streek perfect in hun muziek weten te vatten en dit alles op een lekker ruw fundament van black/pagan metal. Natuurlijk is het geen sinecuur om vanuit Transsylvanië een metal carrière op te bouwen, maar na jaren in de underground, bezorgde het majestueuze ’Om’ hen vanaf 2006 toch enige buitenlandse erkenning. Een dappere aanpak om ook geregeld te toeren hielp hen in het zadel om hun eclectische soundscapes over deze aardbol te verspreiden.

Omstreeks 2009 rommelde het binnen de band en dit zou tot een transformatie leiden waar al flink wat inkt over gevloeid is. Hupogrammos en Sol Faur verlieten de band om Dordeduh op te richten en voortaan nam drummer/multi-instrumentalist in zijn uppie het roer over om de spirituele fakkel van Negura Bunget brandende te houden. Na een tijd van betrekkelijke onduidelijkheid vormde hij in 2013 een nieuwe band rond zich (geen spoor van de bandleden uit 2010) en daarvan kunnen we nu het eerste studioalbum verwelkomen. ‘Tau’ is niet alleen de personificatie van een nieuwe start, het is tevens het eerste album in een ambitieuze Transsylvanische trilogie en het debuut (wat nieuw materiaal betreft) bij kwaliteitslabel Lupus Lounge/Prophecy Productions. Deze auditieve en visuele ode aan het land van herkomst is een tour de force in etnische authenticiteit.

Om even de terminologie uit de keuken erbij te halen: ‘Tau’ is een ambachtelijk bereid volkorenbrood, rijk aan voedingsstoffen voor de ziel, maar ook moeilijker verteerbaar dan je flinterdun sneetje wit brood. Echter, het gevoel van verzadiging en bevrediging blijft langer aanwezig. De luisteraar dient deze veelgelaagde sonische trip meermaals tot zich te nemen en te laten bezinken zal beloond worden met al spoedig herkenbare fragmenten en dit bomen door het bos beginnen zien is zoals steeds kickend. Dit is folkloristische metal zo etnisch als maar kan zijn, met lage ruwe grunts en cleane heidense gezangen, maar ook plechtig verkondigde teksten (alles in het Roemeens). In opener ‘Nametenie’ herkennen we naast het contrast tussen sfeervolle ingetogenheid en uitbarstingen halverwege ook het sidderende geluid van een Theremin. Een mysterieuze sfeer staat altijd voorop, maar in de lange tracks worden onverwachte wendingen in gebouwd. Zo start ‘La Hotaru Cu Cina Culmi’ met zwevende weidse klanken, terwijl we met de cleane samenzang een walsachtig ritme krijgen. Dan is er plots een gesproken stuk dat verkondigend wordt om te eindigen in sereniteit. Het eerder op single uitgebrachte ‘Curgerea Muntelui’ blijft prachtig, duister en een samenspel tussen beklijvende stemmen, percussie, tulnic klanken en op ’t laatste schettert er zelfs een trompetje doorheen. Dat is nieuw: voor het eerst werd een hele reeks blaasinstrumenten gebruikt. In ‘Tarim Vilhovnicesc’ horen we Sakis van Rotting Christ als gastzanger. Het nummer heeft wilde uptempo passages en in het midden trager met cleane zang. Het heeft soms avant-gardistische trekjes en zelfs een korte psychedelische keyboard solo. Het meest experimentele is ‘Impodobeala Timpului’ waarin Rune van Aura Noir (Blasphemer ex-Mayhem) een gitaarsolo in speelt. Niet echt mijn favoriet met zijn kletsende ritmes, vrouwelijke zang, blazers en folkritmes. Maar we genieten terug volop van het vredige ‘Picur Viu Foc’ en het ook eerder contemplatieve, plechtige sluitstuk ‘Schimniceste’ dat statig en atmosferisch spinrag in onze hersenen weeft. Zoals je ziet, een hele belevenis met velerlei indrukken, heel wat onbekende plaatselijke instrumenten en een ode aan de Transsylvanische landschappen. Dit archaïsch genot kunt ge u niet ontzeggen!