Spirit Web - Far Beyond The Visual Mind

Spirit Web - Far Beyond The Visual Mind

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Het bekende ritueel: pakje van Horst, gauw openmaken en bekijken. Ha, Mausoleum Records, altijd goed voor een lekkere pot hard rock. Zo zo, uit Chicago deze keer, Spirit Web. Het zal wel. Eens kijken, met de hoes kunnen we alle kanten op. Vanwege het Vrijheidsbeeld zou het dus wel een Sacred Reich-achtig iets kunnen zijn. De mannen zien er trouwens niet uit, een beetje gestampte pot rednecks. Goed, de muziek moet het dus doen.

En die muziek doet het behoorlijk, en ook behoorlijk verrassend mag ik wel zeggen. Deze band laat horen dat uitzien er niet toe doet en dat Chicago terecht een stad van 'open minded people' is. Opener 'Slave' is nog een redelijk hard rock nummer, maar vergis je niet in het swingende middenstuk zoals we dat kennen van de funk metal begin jaren negentig, leuk. Op het tweede 'The Game' bouwt men de funk invloeden uit met wat Biohazard achtige kreten en basloopjes. 'Fame And Glory' is meer heavy metal met vette solo's, en 'Troubled Times' gaat hier op verder met wat verdraaide zang die je doet denken aan het zeur stemmetje van Ozzy. 'Far Beyond The Visual Mind' is de verplichte ballad (had niet gehoeven) en 'Miss Behaven' spant de kroon betreffende de variatie die je op deze cd aantreft. Deze track had zo op een van de eerste Van Halen platen kunnen staan. Diezelfde deugniet zang a la mister Roth, diezelfde grappige doch heavy gitaarloopjes en hetzelfde gevoel voor gespeelde show en entertainment. 'Skies R Grey' is wat minder, deze song mist wat kracht, maar 'Hellbound Train' dendert hiervoor twee maal zo hard door je speakers. Een stevige rocker op het juiste moment. 'Where To Begin' doet het dan weer met wat meer groove maar ook met een zeikerig refreintje en 'From A Prince To A Pauper' sluit de boel in een heavy metal stijl af.

Al met al dus een erg gevarieerd schijfje dat een aantal positieve verrassingen herbergt. Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. De zang is maar middelmaat en valt soms zelfs tegen, en alhoewel de tracks best goed zijn uitgewerkt blijf ik hier en daar wel eens met het idee zitten dat het allemaal nog beter had gekund. Laat ik het zo zeggen, een aantal songs zijn te standaard waardoor de positieve indruk van de variatie weer wegebt. Dit doet dus afbreuk aan de stabiliteit van het geheel zullen we maar zeggen. Voor deze keer komen ze er echter mee weg, er staan genoeg leuke dingen op 'Far Beyond The Visual Mind'.