Melechesh  - Enki

Melechesh - Enki

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Vera : Melechesh, de koningen van Mesopotamische metal – origine Jeruzalem, maar nu uitgezwermd over de aardbol – deden maar liefst acht tournees nadat vorig album ’The Epigenesis’ als Nuclear Blast debuut werd uitgebracht in 2010. Bovendien was het een komen en gaan in de band sinds 2013, zodat dit de vijf jaar geduld die we moesten opbrengen voor de opvolger ruimschoots verklaart. Hoofdman Ashmedi bleef echter geïnspireerd verder componeren, zodat het zesde studioalbum ‘Enki’ eind februari kan uitgebracht worden. Hij kreeg hierop hulp van drummer Lord Curse, die voor het laatst te horen was op het debuut ‘As Jerusalem Burns… Al’Intisar’, gitarist Moloch bleef hem eveneens steunen in de studio en als nieuwste kracht kunnen we de Amerikaan Scorpios vermelden op bas, maar de man heeft ook een studio in Duitsland, de plek waar de band nu repeteert en ook enige opnamen deed.

Het is een langdurig, maar erg vruchtbaar proces geweest met het leeuwendeel van de opnamen in Griekenland, waar Ashmedi samen met George Bokos in de Grindhouse studio de muziek produceerde. Mix en mastering gebeurde door Jonas Kjellgren in de Black Lounge studio in Zweden. U ziet, alle hens aan dek om de veelgelaagde, complexe thrash/black metal met oriëntaalse invloeden volledig tot zijn recht te laten komen. En dat loont, want heftigheid en raffinement gaan hand in hand tijdens deze adembenemende luisterervaring. Nog steeds ontdekken wij minutieuze details bij elke draaibeurt. Met teksten die een metaforische puzzel vormen, gesitueerd tussen Sumerische mythologie, spiritualiteit en de harde realiteit, biedt ‘Enki’ bovendien een intelligente hap stof tot nadenken (maar daar leest u alles over in het interview).

De muziek is ditmaal ontstaan uit woede en ontsteltenis over de gang van zaken in deze wereld. Er hangt een dreigende, bijna ongemakkelijke sfeer over de afdalende gitaarpatronen van opener ‘Tempest Temper Enlil Enraged’, met vlammende black metal furie als gevolg, gekruid met enige duistere gesproken flarden en verstilde oosterse klanken. Deze opgekropte woede wordt nog verder geventileerd in ‘The Pendulum Speaks’ en ‘Lost Tribes’ waarin Max Cavalera (Soulfly, Killer Be Killed, etc.) mee komt brullen als eerste eminente gastbijdrage. ‘Multiple Truth’ heeft ondanks zijn heftigheid een zekere aanstekelijkheid in de stuwende aanpak en mediumtempo riffs. Dit vleugje catchiness kan eveneens vermeld worden bij ‘The Palm The Eye And Lapis Lazuli’, waar de leads van gastgitarist Rob Caggiano (Anthrax) een toegankelijk accent vormen in de kolkende zee van agressiviteit. Maar het is natuurlijk ook de oriëntaalse sfeer en uitheemse instrumenten die een extra dimensie toevoegen. Dat komt op meesterlijke wijze tot uiting in het epische, bijna negen minuten durende ‘Enki Divine Nature Awoken’ omdat de Mediterrane sfeer daar subliem naar grotere hoogten gestuwd wordt in een performance van Ashmedi samen met vriend Sakis Tolis van Rotting Christ. Toch is het vooral instrumentaal vernuft – gebruik van 12-snarige gitaren en zelfs gestemd naar 432Hz – dat dit album briljant maakt. Naar het einde toe wordt dit geïllustreerd door het akoestische, instrumentale ‘Doorways To Irkala’ als meditatief intermezzo en de tweede lange track ‘The Outsiders’ welke uitmunt in een gevoel van grootsheid en beklijvend werkt met zijn repetitieve ritmepatronen. Nog een hoogtepunt om te eindigen en dit op een album dat wederom getuigt van een oneindig talent om werelden te verzoenen in persoonlijke kunst.