Helrunar - Niederkunfft

Helrunar - Niederkunfft

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Vera : Het in 2001 opgerichte Helrunar werd aanvankelijk bekend als zijnde een interessante band in het Duitse black/pagan metal genre met teksten geïnspireerd door de Noordse mythologie. Op het vorige dubbelalbum ’Sól’ bemerkten we reeds een uitbreiding der horizonten, zowel muzikaal als tekstueel. Die ontwikkeling heeft zich in vol ornaat doorgetrokken op het vijfde studioalbum van het illustere duo Marcel ‘Skald Draugir’ Dreckmann en Sebastian ‘Alsvartr’ Körkemeier, met als titel ‘Niederkunfft’. Hoewel een zekere zwartgeblakerde fundering blijft, zijn er ook andere invloeden merkbaar: vooral old school Zweedse death metal, maar ook duistere doom elementen en kwieke heavy/thrash metal heeft zijn sporen nagelaten. We presenteren jullie dan ook het samengestelde recept uit de keuken van de innovatieve band uit Münster.

Als thema werd gekozen voor een kijk in de overgangsperiode van de late Middeleeuwen naar de moderne tijd. Het was een tijd vol ontbering op weg naar een tijdelijke verlichting, met de pest, heksenjachten, religieuze twisten, mislukte oogsten en een verwarrende toestand waar wetenschap en bijgeloof soms in elkaar overliepen. Stof genoeg om het gevoel van angst voor de Apocalyps en de strijd van het dagelijkse leven in acht volumineuze composities te laten weerklinken. Dat is gebeurd op een epische, maar anderzijds ook rigoureuze manier. De heldere gitaarsound van bands als Dismember en Entombed is vet vertegenwoordigd in de productie van Markus ‘Schwadorf’ Stock (Empyrium, The Vision Bleak), waarbij uitwaaierende leads voor een melodieuze koestering, maar soms ook een griezelig gevoel zorgen. Het titelnummer, dat deze parade uit vervlogen tijden inluidt, kent meerdere sferen; gaande van trage gitaarklanken tot mediumtempo ruwheid in zang en gitaren.
Ook heidense samenzang en gewichtig gesproken stukken zijn van de partij. De riffs van ‘Der Endkrist’ worden geflankeerd door halfgesproken ruwe Duitse zang, maar er zijn ook acceleraties dichtbij black metal. Het klinkt grimmig en dreigend. In de zware zinderende riffs van ‘Totentanz’ klinken doominvloeden door, maar de plechtig gesproken stukken en de mantra op het einde maken dit een erg beklijvende track. Helrunar toonde zich altijd heer en meester in het gebruik van aloude talen, maar ditmaal zijn er twee songs met Engelstalige tekst. Bij het relatief toegankelijke ‘Devils, Devils Everywhere’ is dit vanwege de Engelse bron van de heksenjager Matthew Hopkins, maar het vormt ook een reikende hand naar de niet-Duitse fans. De songs kennen veel tempo- en sfeerwisselingen, waarbij gesproken flarden telkens de thematiek ondersteunen. Over deze bestudeerde onderwerpen lees je alles in ons interview. De sfeer van het aangestipte tijdperk wordt meesterlijk geëtaleerd in de muziek. Naar het einde toe gebeurt dit in erg lange tracks. ‘Die Kirch Ist Umgekehret’ laat luidende kerkklokken overgaan in doomriffs, maar even later worden we kordaat weggemaaid door ruwe Duitse grunts. Elke song is een avontuur op zich. Een betere afsluiter als ‘The Hiebner Prophecy’ konden we ons niet wensen. Na een Duitstalige, geheimzinnige introductie bezigt men ook hier de Engelse taal om muzikaal met de nodige brutaliteit en verkondigende tactieken de massale heisa weer te geven die ontstond na spectaculaire voorspellingen. Soms slepend, dan weer pragmatisch en vervolgens meedogenloos is dit de apotheose van een volgend meesterwerk van Helrunar. Genreoverstijgend!