Rain Paint - Nihil Nisi Mors

Rain Paint - Nihil Nisi Mors

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder

Aernout : Nog zo een van My Kingdom Music. Dit keer echter niet een verdwaalde eighties plaat (Klimt 1918, zie elders in dit issue) maar bijna een metal plaat. Van een drietal Finnen, waarvan de naam Aleksi Ahokas misschien wel wat harten sneller kan doen kloppen (Prophet, Rapture, Fragile Hollow, Diabelerie), maar ook Sami Koikkalainen (Fragile Hollow) en TimToivanen (Denigrate) zijn natuurlijk geen groentjes. Eerst maar eens een poging doen het veelkleurige pallet aan stijlen te omschrijven wat in deze muzikale reis wordt aangedaan: beetje Anathema, beetje My Dying Bride, beetje The Cure, beetje Type O Negative, beetje 80's (dus toch!), beetje van alles. Nog niet eens een beetje origineel?

Tja, dat is natuurlijk altijd de hamvraag, en zo ook bij dit Rain Paint. Qua antwoord kan ik kort zijn. Niet bijster origineel, niet bijster boeiend, en deze plaat gaat dus ook niet bijster vaak gedraaid worden na het afronden van deze review. Hun langere nummers zijn, zeker voor een lange-nummers-liefhebber (waartoe ondergetekende zich rekent), wel wat interessanter dan de kortere (soms zelfs welhaast poppy) uitspattingen, maar hier wordt wel de soms gebrekkige creativiteit van de heren blootgelegd. Kijk, ik ben spannende structuren gewend van bands als Opeth en Anathema, maar dit Rain Paint... Nee, dat is toch niet heel spannend. Naast de voor de hand liggende composities vormen de grunts een ander zwak punt. Ze zijn niet slecht, maar er zijn zoveel betere grunts, dat ik als ik Rain Paint was nog even op die markt rond zou blijven lopen. Wat niet verwonderlijk is voor een band van drie mensen, tenslotte, is dat er ook diverse gastoptredens zijn, onder andere van Rapture's Henri Villberg en Tea Dickman & Make Vainio van Fragile Hollow.