Europe - War Of Kings

Europe - War Of Kings

Label : UDR Music | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Toen vorig album ’Bag Of Bones’ in het voorjaar van 2012 uitkwam, waren wij aangenaam verrast. Sinds de reünie van de succesvolle Zweden, inclusief de terugkeer van gitarist John Norum, leken zij een tweede jeugd te beleven en dat vertaalde zich in een bijzonder dynamisch werkstuk. Sindsdien konden we Europe enkele keren live aanschouwen en dat was telkens een feest waarin oud en nieuw materiaal voor een spetterend gebeuren zorgde.

Tijd voor weer eens nieuw werk, want begin maart ligt ‘War Of Kings’ in de winkels. Dit tiende studioalbum – en het vijfde sinds de reünie – is even sterk als zijn voorganger. Ditmaal koos men ervoor om de gloednieuwe PanGaia studio in Stockholm in te gaan met producer Dave Cobb. Deze beslissing werd genomen nadat men het jongste Rival Sons album gehoord had in een productie van die man. De heren verklaren dat dit het album is dat ze altijd al hadden willen maken, sinds ze als kind luisterden naar Led Zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath. Daar valt iets voor te zeggen, want vermeldden we bij ‘Bag Of Bones’ al zekere Zeppelin invloeden, ditmaal liggen ze er nog meer bovenop. Luister maar naar het lichtjes oosters getinte ‘Rainbow Bridge’ met zijn warme orgeltapijten op de achtergrond of naar het gedreven ‘Nothin To Ya’ dat wel heel dicht bij ‘Whole Lotta Love’ aanschurkt. Toch komt de band hier goed mee weg. ‘War Of Kings’ is met zijn zware riffs, sterke zang, zeer toffe melodieën en emotionele solo al een binnenkomer die je wegblaast. De band geeft ons een aantal lekkere rockers in de vorm van ‘Hole In My Pocket’, ‘Days Of Rock ’n Roll’ en het vurige ‘Light Me Up’, maar zij schitteren nog meer in de tragere tracks. Het is in die songs dat John Norum zijn bluesgericht gitaarwerk ten volle kan etaleren. Dan komt er een weemoed boven die steeds aangrijpt. Luister maar eens naar het schitterende ‘The Second Day’, het nostalgische ‘California 405’ met zijn Neil Young gitaarloopje of de sluipende ballade ‘Angels (With Broken Hearts)’. Niemand zal hier onbewogen bij blijven. Voor wie dit te zacht is, kan terecht bij scheurende solo’s in ‘Children Of The Mind’ en het idolate ‘Praise You’. Kortom, een sterke plaat met veel afwisseling en vakmanschap, welke de juiste snaar raakt. De bonustrack ‘Vasastan’ is een instrumentaaltje dat zweeft tussen Pink Floyd en Gary Moore. Weldra maken de Zweden het VK onveilig met Black Star Riders in hun kielzog. Goed bezig, mannen!