Ethernity - Obscure Illusions

Ethernity - Obscure Illusions

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Ruben : In de zee van female-fronted metal bands is het soms lastig om de echte pareltjes te onderscheiden. Hier en daar staat er wel eens een nieuwe band op die kwalitatief goede muziek maakt en de middenmoot ontstijgt. Zo is er nu het Belgische Ethernity dat met 'Obscure Illusions' een waanzinnig sterke plaat aflevert.

'Obscure Illusions' is de tweede langspeler van deze nog jonge band. Alleen is het absoluut niet te horen dat dit gezelschap nog weinig ervaring heeft. Deze plaat is van het begin tot het einde sterk en de vocalen van de lieflijke Julie Colin zijn hier een hele belangrijke factor in. Er wordt geen enkel facet van haar zangtalent onbenut gelaten. Dat is voor Colin natuurlijk een compliment, maar zeker ook naar de band toe, die maken dat mogelijk. De band staat overigens ook als een huis op een rots. Met de gebroeders Julien en Nicolas Spreutels op keyboard en drums, vergezeld door hun neef François Spreutels op bas. Daarnaast zijn Gregory Discenza en Thomas Henry verantwoordelijk voor het waanzinnige gitaarwerk. Want laten we eerlijk zijn, deze plaat bied alles wat een liefhebber van symfonische muziek wil horen. De powerballad in de vorm van 'After All Is Turned To Pain', de lekkere meezing refreinen zijn aanwezig, net als het rauwere randje. Gelijk vanaf opener 'False Lamentations' laten ze je niet meer los. Tot je uiteindelijk aankomt bij het slotstuk en tegelijk ook het meesterwerk van dit album. De titelsong 'Obscure Illusions' is bijna een kwartier lang en van het begin tot het einde fenomenaal. Naast zangeres Julie Colin zijn er voor deze song ook nog drie gastvocalisten uitgenodigd. Kelly Sundown van Firewind, Mark Basile van DMG en Tom Englund van Evergrey. De combinatie van deze vier verschillende zangstijlen is zo verschrikkelijk goed gelukt. Dit is vijftien minuten lang genieten van heerlijke riffs, gevoelige solo's en prachtige zang.

Ethernity heeft echt een waanzinnig goede plaat uitgebracht waar ik eigenlijk geen minpunt op kan vinden. Het fenomenale vocale werk van Julie Colin is hier heel belangrijk in, maar ook het goed doordachte muzikale werk is natuurlijk uiterst belangrijk. Eén ding staat vast, deze band gaat het zeker maken.