Ensiferum - One Man Army

Ensiferum - One Man Army

Label : Metal Blade | Archiveer onder black metal

Vera : Ensiferum heeft in de twintig (!) jaren van haar bestaan een prominente plaats in de pagan metalscène ruimschoots verdiend. Bovendien toont elk album een innovatieve benadering van het genre. Dat wordt op ‘One Man Army’ – het zesde studioalbum en het eerste voor nieuwe broodheer Metal Blade – weer vol overgave geëtaleerd. Fans van springerige party/folk metal komen aan hun trekken, maar daarnaast vertoont de zeskoppige band uit Helsinki ook een liefde voor lange epische tracks, filmische grandeur en massieve koorzang. ‘One Man Army’ kreeg een analoge mix mee van producer Anssi Kippo in de Astia studio en heeft daarom een dynamische, organische sound.

De opvolger van ‘Unsung Heroes’ leidt ons het strijdtoneel op met het filmische ‘March Of War’, waarna de band ons overdondert met snelle polkaritmes en verscheurende zang van Petri Lindroos in ‘Axe Of Judgement’ en het titelnummer. De folk melodieën in ‘Heathen Horde’ worden verfraaid met semi-akoestische fragmenten en kantele. ‘Burden Of The Fallen’ imponeert met een epische uitval, galopperende ritmes en een meeslepende aanstekelijkheid waar je onverbiddelijk voor valt. Ook op dit album schitteren de Finnen in enkele langere composities waarin alles mogelijk is. ‘Cry For The Earth Bounds’ waadt zich door donkere nevelen met orkestrale arrangementen en veel kloeke samenzang. Beide elementen zijn in overvloed aanwezig op dit nieuwe werkstuk, want zoals steeds doet bassist Sami Hinkka en ook gitarist Markus Toivonen een aanzienlijke duit in het zakje wat zang betreft. Het is machtig hoe de band in eenzelfde song plots kan overgaan naar melancholieke sferen en enige vrouwenzang (van Netta Skog die je nog kent als accordeonist bij Turisas).

Een andere mammoettrack volgt spoedig. ‘My Ancestor’s Blood’ vormt met geheimzinnige fluisterpassages, hakkende gitaren en koorzang de voorbode voor het overweldigende ‘Descendants, Defiance, Domination’ dat heel beklijvend aanvangt met tokkelende gitaren en piano, tot een duistere verteller ons leidt naar differentiële zangpartijen (zowel clean als ruw). Ook hier overtreft de band zichzelf in grandeur en we ontwaren zelfs een licht progressieve aanpak, maar dit alles wordt telkens gesublimeerd door vlotte, strakke metal stukken en spetterend gitaarwerk. Samen vormen deze twee songs – reeds van aanzienlijke lengte op zich – de track ‘Heathen Throne Part III’. Wie gaat voor opzwepende party metal, vindt zijn gading in het speelse ‘Two Of Spades’ en de verrassende afsluiter ‘Neito Pohjolan’ dat gezongen wordt door Netta Skog en niets meer of minder is dan een poppy countrydeuntje in het Fins. Een grote diversiteit, een natuurlijke productie en sterke songs maken van ‘One Man Army’ dan ook een album dat essentieel is voor liefhebbers van epische folk/death metal!