Falconer - The Sceptre Of Deception

Falconer - The Sceptre Of Deception

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Tormentor Erich : Dat er in de wereld van de heavy metal allerlei bands rondlopen die proberen wat andere muziekstijlen in hun metal te verwerken is niks nieuws meer. Dat er dus ook bands zijn die wat folk muziek in hun metal stoppen is ook al lang en breed bekend. Maar dat dit Falconer deze combinatie zo kan uitvoeren dat het mij zeer kan bekoren, dat had ik niet gedacht.

En om maar gelijk meteen met het enige minpuntje op deze derde release van dit Zweedse gezelschap te beginnen: de ballad 'Hear Me Pray' is wel erg lief en zoetsappig. Voor de rest is het genieten geblazen. Tenminste, als je een goede partij hardrock, heavy metal en folk weet te waarderen. Falconer beheerst deze drie stijlen prima en ze weten dan ook om (buiten de ballad om) negen nummers neer te zetten die je soms doen denken aan de hardrock van een Manowar of Dio, die soms de geest van jaren tachtig heavy metal doet herleven en die zo nu dan de folk invloeden, zoals we die kennen van een Jethro Tull, laten doorklinken. De folk is beperkt tot korte stukjes met vrolijke tokkel geluidjes en hier en daar een fluit. Dit stemt mij tevreden, want hierdoor blijft 'Sceptre' boven alles een metal plaat. Men gaat dus niet zo ver als bijvoorbeeld Skyclad, gelukkig. De metal is eigenlijk van het kaliber 'niks nieuws onder de zon', maar sterk uitgevoerd en er zitten bovendien genoeg verrassingselementen in de songs verwerkt. Als extra pluspunt kan ik daarbij nog vermelden dat we hier weer eens met een normale zanger van doen hebben. Zo'n vent die met overtuiging zingt, maar die ook weet waar zijn grenzen liggen en hierdoor niet overdreven gaat schreeuwen of zo. Voor de variatie komt er dan ook nog een tweede stem (soms vrouwelijk) bij. Al met al dus genoeg redenen voor de liefhebbers om dit eens te proberen.

Normaal gesproken zou ik nu enkele voorbeelden noemen in de trant van: let maar eens op de gitaar solo in … en de drumpartij tijdens … en de vrolijke breaks op … . Maar dat doe ik nu lekker niet. Ik denk namelijk dat het veel leuker is om deze schijf zelf te ontdekken, zeker met de teksten erbij. Ook wat dat betreft heeft Falconer zich goed uitgeleefd, je krijgt een verhaal te horen waar menig filmmaker nog wel wat mee zouden kunnen doen. Middeleeuwen, koningen, broedermoord, list en bedrog, liefde. Alles is vertegenwoordigd en op een volwassen en doordachte manier neergeschreven. Ik hoop dan ook dat de liefhebber van bovengenoemde genres weet wat het hem te doen staat: zeker even beluisteren !!