Running Wild - 20 Years In History

Running Wild - 20 Years In History

Label : Noise Records | Archiveer onder

Ferdi : Piraten zijn weer helemaal in. Met dank aan Johnny Depp, die in de kaskraker 'Pirates Of The Carrebean' op onnavolgbare wijze gestalte geeft aan de voormalig piratenleider Jack Sparrow. Goed nieuws voor Running Wild, de band die al twintig jaar prat gaat op haar piratenimago. En juist nu voor het eerst in de twintig jaar dat de band bestaat het piratenimago niet meer saai en achterhaald is, komt men met een verzamel-cd. Goede timing!

Het werd eigenlijk tijd dat er een allesomvattende verzamel-cd van Running Wild kwam. We hadden al wel de stokoude verzamelaar 'The First Years Of Piracy' en twee uitstekende live-cd's ('The Brotherhood Live' en 'Ready For Boarding'). Qua cd's had de band uitstekende heavy metal-albums in de jaren tachtig, beleefde men vervolgens een inzinking, om eind jaren negentig terug te komen met het uitstekende drieluik 'The Rivalry', 'Victory' en 'The Brotherhood'.

Affijn, de verzamel-cd. Op '20 Years In History' vinden we voornamelijk de bekende nummers die iedere fan al lang op de plank heeft staan. Dus: 'Under Jolly Roger', 'Riding The Storm', 'Bad To The Bone' en 'Welcome To Hell'. Enkele nummers werden, volgens de band, opnieuw gemixt en gemasterd. Waar eigenlijk niks van te horen valt. Had men dat wat beter gedaan gedaan, dan had men in het gros van de nummers namelijk wel de ondergesneeuwde zang wat verder naar voren mogen halen, een euvel wat de band op veel nummers parten speelt.

Het meest noemenswaardig zijn de twee onuitgebrachte nummers 'Prowling Werewolf' en 'Apocalyptic Horsemen', twee nummers die stammen van een demo uit 1983 en nu zijn opgenomen. Ook Speelde de band 'Branded & Exiled' en 'Mordor' opnieuw in, met een beter geluid tot gevolg.

De dubbel-cd geeft een goed beeld van de historie van Running Wild. Qua geluid laat de cd wel wat te wensen over, maar de tracklist is prima. Het is een echte verzamel-cd met weinig hoogtepunten voor de fans - die hadden waarschijnlijk meer b-sides, de 'Wild Animals'-ep en de 'Like A Hammerblow'-tape toegevoegd gezien. Maar voor wie nieuw is in de wereld van de metalen piraterij is '20 Years In History' een prima plek om te beginnen. Aye matey!