Ruthless - They Rise

Ruthless - They Rise

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

MoL : Liefhebbers van old-school Amerikaanse power metal hebben geen introductie nodig. Voor de rest het volgende. Ruthless is een band die in 1984 een EP uitbracht, gevolgd door een full length in 1986. ‘Discipline Of Steel’ kreeg goede reviews, maar voor een tweede album werd voltooid viel de band al uit elkaar. Bijna twintig jaar later vond de reünie (nou ja reünie, er waren slechts twee originele leden) plaats op het Keep It True festival in 2009.

Inmiddels zijn we zes jaar verder, en nu is daar eindelijk een nieuw album van de band, genaamd ‘They Rise’. Misschien dat heden ten dage het label power metal gereserveerd is voor bands als Gamma Ray en dergelijke. Er is namelijk ook voldoende thrash metal te horen in de power metal van Ruthless. Qua stijl zou je het daar tussenin moeten zoeken. Je zit sowieso goed als je van bands als Liege Lord, Omen, Jag Panzer, Helstar enzovoorts houdt. Door het relatief hoge thrash gehalte, zouden thrash fans van bijvoorbeeld Hallow’s Eve (let maar eens op de zang!) Ruthless ook kunnen waarderen. Vraag blijft; stelt deze nieuwe plaat na twintig jaar wel wat voor? Volmondig ‘ja’! Luister eens naar ‘Hang Man’, ‘Laceration’ of de sterke opener ‘Defender’. Het geluid was in 1986 al fantastisch – wat in die tijd niet bij iedere band het geval was – maar ook nu is de productie fantastisch. Gecombineerd met sterke composities en uitgevoerd door muzikanten die al lang meelopen, is ‘They Rise’ verplichte kost voor een ieder die ook maar enigszins geïnteresseerd is in old-school Amerikaanse heavy/power metal. En je krijgt er ook nog eens de EP ‘Metal Without Mercy’ uit 1984 bij!