Blind Guardian - Beyond The Red Mirror

Blind Guardian - Beyond The Red Mirror

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het is ondertussen viereneenhalf jaar geleden dat Blind Guardian haar laatste studio album, het prachtige ’At The Edge Of Time’ uitbracht. Als opwarmertje voor de nieuwe plaat, ‘Beyond The Red Mirror’, die eind deze maand verschijnt, kwam de band vorige maand met de nieuwe single, ‘Twilight Of The Gods’ (review elders in deze editie van Lords Of Metal); een typische Blind Guardian nummer die tegelijkertijd een progressievere kant van de band liet horen, en al suggereerde dat de nieuwe plaat enigszins verrassend ging worden.

Laat ik maar gelijk zeggen dat deze tiende langspeler inderdaad het meeste verrassende en meest progressieve werkstuk in de band’s dertigjarig bestaan is geworden, en een best gecompliceerd plaatje! Laat ik het zo zeggen: ik heb de plaat inmiddels al een stuk of dertig keer gedraaid en ben er nog steeds niet helemaal over uit. Wat dat betreft roept ‘Beyond The Red Mirror’ bij mij hetzelfde gevoel op als vooral ‘A Night At The Opera’ destijds: het is Blind Guardian, maar ik moest er wel aan wennen. Eén ding is zeker, dit is een groots, episch en bombastisch project geworden, en zelfs met verschillende grote koren en orkesten.

Het album opent met de lange ‘The Ninth Wave’ die gelijk bij de intro al verrassend is. De song opent met duistere koren die Gothic en Gregoriaans aandoen. De koren komen hier goed tot hun recht en openbaren hun grootsheid, en er is duidelijk veel aandacht geweest voor de arrangementen. Vanaf daar gaat men zwaar en slepend te werk en klinkt meteen herkenbaar. Naast de typische Blind Guardian elementen krijgt de song een progressieve wending, die fris klinkt maar tegelijkertijd een 70s sfeertje over zich heeft. Daar blijft het echter niet bij, want al gauw komen de meer agressieve typische heavy/power metal klanken van de band om de hoek kijken. Het nummer zit dan ook vol afwisseling en onverwachte wendingen. Een gewaagde opener.

‘Twilight Of The Gods’ is echter een stuk steviger, maar bevat ook progressieve invloeden, die vooral in het refrein naar voren komen. Die verschillende stijlen horen we terug in vrijwel elk nummer, maar daar blijft het niet bij. Songs zoals ‘Prophecy’ en ‘The Throne’ zijn bijvoorbeeld typisch Blind Guardian en doen denken aan de stijl van ‘Nightfall In The Middle-Earth’ en de laatste twee albums, en ook het prachtige ‘Imaginations From The Other Side’. ‘At The Edge Of Time’ en ‘Ashes Of Eternity’ zijn echter weer een stuk progressiever en sympfonischer. Sommige stukken doen zelfs denken aan de sfeer van Rush, Saga en soortgelijke acts, en zelfs het prille, progressieve werk van Chris de Burgh! Maar let op, de nummers blijven te allen tijde op en top Blind Guardian.

‘Sacred Mind’ begint ook trager en heeft een duistere sfeer, maar bouwt op naar een snellere en agressievere stuk en klinkt op een gegeven moment zelfs erg ouderwets. ‘The Holy Grail’ daarentegen is een ouderwetse Blind Guardian speed metal knaller, die de sfeer van de eerdere albums en vooral succesplaat ‘Somewhere Far Beyond’ oproept. Dat terwijl ‘Miracle Machine’ een typische, bij vlagen folky, akoestische Blind Guardian ballade is. En het kan aan mij liggen, maar ook hier komt de naam Chris de Burgh sterk naar voren. Het afsluitende ‘Grand Parade’ is tot slot een ware metal opera, waarbij vooral het orkest duidelijk naar voren komt. Maar ook dit nummer krijgt vooral tegen het einde een onverwachte wending en gaat de onvervalste power metal kant op.

Zoals u ziet gebeurt er enorm veel op het album. Je wordt niet alleen constant blootgesteld aan tempo- en sfeerwisselingen en onverwachte wendingen, maar de muziek zit vol essentiële details, die je onmogelijk na enkele luisterbeurten ontdekt. Wat dat betreft is ‘Beyond The Red Mirror’ een eindeloze muzikale ontdekkingsreis. Naarmate ik de plaat vaker hoor begin ik deze steeds meer te begrijpen en elk luisterbeurt wordt adembenemender dan de vorige.

‘Beyond The Red Mirror’ is simpelweg een muzikale meesterwerk, en wat Blind Guardian (nogmaals) laat zien is een band die geen compromissen sluit, zich geenszins laat beperken en geen regels kent. Een band die risico’s durft te nemen en experimenten en uitdagingen niet uit de weggaat. Een band die fris voor de dag komt, maar trouw blijft aan zijn roots, en een band die een compleet eigen geluid en stijl heeft ontwikkeld. En daarmee een band die de trouwe fans verrast maar ook tevreden stelt, en ook een breder publiek aanpreekt. En tot slot, wat het album laat horen is een stel gedreven en hoogst begaafde muzikanten, die de lat voor het genre nog hoger heeft gezet.