U.D.O. - Decadent

U.D.O. - Decadent

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Udo Dirkschneider en zijn U.D.O. staan altijd garant voor kwaliteit een nieuw album van de band is altijd een feest voor mij. In 2012 verliet gitarist en voormalig Accept-maatje Stefan Kaufmann (die al zestien jaar deel uitmaakte van U.D.O. en door zijn kenmerkende spel, geluid en productiewerk erg bepalend was voor de band’s sound) de band om gezondheidsredenen. Kort daarna ging ook gitarist Igor Gianola na dertien jaar in dienst te zijn geweest bij de band zijn eigen weg. Maar de heren lieten zicht niet ontmoedigen en kwam de band gewapend met de kersverse gitarist Andrey Smirnov met het sterke ’Steelhammer’. Het album greep iets meer terug naar de ouderwetse aanpak, maar klonk tegelijker tijd ook lekker fris. U.D.O. bewees dan ook nog altijd springlevend, enthousiast en vooral erg sterk te zijn.

Nog geen twee jaar later ligt de vijftiende studioplaat, ‘Decadent’, eind deze maand al in de winkels. En wat kunnen we nog zeggen over U.D.O.? Dit is een van die bands waarbij je altijd van tevoren al weet waar je aan toe bent, en dat is bij ‘Decadent’ niet anders. Dit is de logische opvolger van ‘Steelhammer’, en de ouderwetse aanpak die men op de voorganger liet horen is hier voortgezet. In de afgelopen 25 jaar heeft U.D.O. bewezen dat ze nooit zullen afwijken van hun oorspronkelijke sound en stijl. ‘Decadent’ is dan ook een typische U.D.O. album die alles bevat wat je van ze kan en mag verwachten, en voldoet aan alle criteria.

Zo hebben we hier een lekker afwisselend plaatje met snelheidsduiveltjes zoals de sterke opener ‘Speeder’, de 80s-georienteerde ‘Meaning Of Life’, en ‘Under Your Skin’, stevige rockers zoals ‘Untouchable’ en het titelnummer, een typische U.D.O. ballade (‘Secrets In Paradise’), en uiteraard stevige, stampende headbangers zoals ‘House Of Fake’. De sfeer van de eerdere platen is over het algemeen ook erg aanwezig op dit album, en komt vooral meer naar voren in songs zoals ‘Rebels Of The Night’, ‘Pain’, en ‘Breathless’. De vreemde eend van dit album is de slepende mid-tempo rocker (met een klein industrial-klinkend vleugje) ‘Mystery’, die een dreigende en sinistere sfeer heeft. En tot slot hebben we in de mooie afsluiter ‘World In Flame’ wederom een sfeervolle, theatrale semi-ballade.

Alles bij elkaar is ‘Decadent’ zelfs sterker uitgekomen dan de voorganger. Maar dat is logisch; de nieuwe line-up (aangesterkt met tweede gitarist Kasperi Heikkinen) is nu beter op elkaar ingespeeld en de band klinkt nog meer als een eenheid. Alle twaalf songs op ‘Decadent ‘ zijn sterke composities en stuk voor stuk een hoogtepunt op zich. De productie is verzorgd door dezelfde team als op ‘Steelhammer’ (namelijk Udo zelf, bassist Fitty Weinhold en producer Matti Baybee) en gemastered door Jacob Hansen (o.a. Primal Fear, Doro, Destruction en Volbeat). Dus ook geluidstechnisch laat de plaat niets te wensen over. Alles bij elkaar opgeteld maakt ‘Dedacent’ een ijzersterk album, die lekker traditioneel, maar tegelijkertijd ook erg hedendaags klinkt en daarmee verschillende generaties heavy metal fans zal aanspreken.