Dimension Zero - This Is Hell

Dimension Zero - This Is Hell

Label : Regain Records | Archiveer onder

Yvette : Het is zeker een tijd geleden sinds Dimension Zero een teken van leven gaf. Maar hier is dan dat teken waar we zo lang op wachtten en het zegt dat ze 'alive' zijn… and kicking like hell!! "Dimension Zero will definitively leave you bleeding on the floor. Enter at your own risk, DZ will not take responsibility for your actions”, waarschuwt de biografie de potentiële luisteraar.

Voor de mensen die de afgelopen jaren desolaat in een kelder geleefd hebben en niet bekend zijn met dit geniale groepje mannen: Dimension Zero is begonnen in 1995 onder leiding van Jesper Strömblad (In Flames) en Glenn Ljungström. Samen met Hans Nilsson en Jocke Göthberg (ex-Marduk) schreven zij het mini-album "Penetrations From The Lost World”. Het album was een groot succes onder een select clubje mensen en wordt binnenkort opnieuw uitgebracht. De populariteit van de band kwam pas echt los na de release van "Silent Night Fever”. Het album waarvan gezegd werd dat het bedoeld was voor de mensen die wel wat heftigers konden gebruiken dan In Flames. Deze uitspraak klopt eigenlijk niet want DZ heeft bewezen een heel andere band te zijn dan het andere gezelschap van Strömblad.

De nieuwe, "This Is Hell”, is wederom een geweldige pot muziek. Death/thrash zoals het hoort, een heleboel agressie en af en toe een catchy refreintje. Het klinkt saai, maar de nummers zijn een logisch vervolg op het voorgaande album. Ze klinken echter wat ruiger en zoals de bio ons vertelt, "The production is more chaotic and pure”, waar ik het mee eens ben. Nieuw element in de band is Daniel Antonsson als gitarist terwijl Ljungström, die het album wel heeft ingespeeld, de band juist heeft verlaten om persoonlijke redenen, naar vervanging wordt gezocht. Deze line-up wisseling heeft geen effect gehad op de muziek, behalve dan misschien dat het allemaal wat sneller en meer up-tempo is geworden. Het dubbele gitaarwerk klinkt opnieuw zeer lekker, de drummer weet ze nog steeds goed te raken en Jocke Göthberg heeft zijn plekje helemaal gevonden. Zijn schreeuwen en zanglijnen zijn vooruit gegaan. Het enige negatieve punt wat ik kan bespeuren is dat het album soms toch een beetje eentonig wordt, maar eigelijk wil ik hier niet te veel ophef over maken omdat de nummers zo extreem goed klinken. Bijvoorbeeld de nummers "Dimension Zero” en "Into And Out Of Subsistence, de laatste met een zeer stoere solo en "The Final Destination”, een harder nummer met minder melodie.

Dimesion Zero heeft een perfect, zeer mooi, kick-ass nieuw album gemaakt. Als dit hel is, begin ik het zeer aangenaam te vinden om dood te gaan. Voor het eerst zal de band deze winter door Europa toeren. Dat moet geweldig worden want we hebben nogal wat van ze tegoed. Live nummers van drie platen die we nog nooit live hebben kunnen aanschouwen. I'm falling, falling, falling without hitting the ground sinds het horen van "This is Hell”!!!