Vircolac - Codex Perfida

Vircolac - Codex Perfida

Label : Iron Bonehead Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Pim B. : Vircolac is een nieuwe band uit het Ierse Dublin, waarin we bandleden vinden die in het verleden actief waren in bands als Cruachan, Sol Axis of De Novissimis. Alleen bassiste Karen is naast Vircolac nog actief in De Novissimis en Wizards Of Firetop Mountain. Vircolac is overigens het Roemeense woord voor weerwolf.

Wat de band op deze eerste plaat laat horen is imposant. Het is zonder twijfel death metal, maar ik kan niet zo snel andere bands opnoemen waarmee Vircolac te vergelijken is en dat is enorm pluspunt. Hier en daar hoor ik wel wat raakvlakken met het eerste album van DarkThrone, het oude Morbid Angel of Zweedse death metal in het straatje van Repugnant. Nergens klinkt Vircolac echter als een kopie en dat is tegenwoordig al aardig bijzonder. ‘Codex Perfida’ opent met de titeltrack wat in feite een piano intro is dat erg creepy klinkt. De toon wordt daarmee meteen gezet. De overige drie tracks zijn gevarieerd qua tempo en klinken zowel agressief als sfeervol en naargeestig. Zo zijn de toegevoegde piano en vioolstukken in ‘Confessio’ echt een toegevoegde waarde en levert dat een geweldige sfeer op. De songs zijn stuk voor stuk erg sterk en klinken ook heel erg goed. De band nam deze demo op in drie dagen tijd in de Sun Studio in Dublin onder leiding van de Zweedse producent Ola Ersfjord. Deze goede man heeft de laatste tijd duidelijk gemaakt dat hij prima snapt hoe een band moet klinken. Of dat nou de klassieke rock van Dead Lord is of de death metal van Vircolac. Het resultaat is altijd ruim voldoende.

In mijn beleving levert Vircolac met hun stijl ook een nieuwe impuls aan het death metal genre en dat juich ik enorm toe. Wat dat betreft kunnen ze aan het rijtje bands als Swallowed, Tribulation en Morbus Chron toegevoegd worden. Al die bands zorgen voor een nieuwe impuls. ’Codex Perfida’ is echt een aanrader!