Progstone - Out From There

Progstone - Out From There

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Omstreeks 2010 bundelden een aantal ervaren muzikanten uit de Zwitserse rockscène van Sion hun krachten in de nieuwe band Progstone. Zij wilden de zware rock vol emoties uit Seattle, beter bekend als grunge, alle eer aandoen en op die erfenis voortbouwen met een snuifje stoner en progressieve invloeden. Ze brachten eerder de EP ‘In The Wild’ uit en we merken een goed gevulde agenda met concerten, vooral in Zwitserland, sinds 2011. Het viertal zet een allerminst originele, maar uiterst professionele sound neer. Voor het debuutalbum, dat al sinds begin 2014 in het thuisland zijn weg naar de fans weet te vinden, lieten ze hun opnamen in Sion mixen door Geoff Ott in de London Bridge Studio in Seattle, daar waar meesterwerken van Pearl Jam, Alice In Chains en Soundgarden ook een gooi naar de eeuwigheid deden. Voor de mastering namen ze Howie Weinberg onder de arm en dat is eveneens een man die geschiedenis heeft geschreven in de alternatieve rock/grunge scène.

Aan inspiratie heeft de band geen gebrek, want veertien songs van vier minuten sieren dit volwaardige debuut. Luisteren naar ‘Out From There’ is als thuiskomen en genietend wegzakken in weelde als je ook maar één sikkepit voeling hebt met heel de grunge beweging. Zanger/gitarist Julien Brousset lukt er aardig in om het charismatische zangtalent van Eddie Vedder te benaderen, vooral in ‘Inner Fire’ en de gevoelige momenten. De emotionele draagkracht van het genre wordt mooi vertolkt. Anderzijds kan de band ook ferm rocken en er staalharde riffs tegenaan smijten, kwestie van enige lijzigheid te vermijden. Sommige songs bevatten iets te veel herhalingen, maar dat is dan ook het enige smetje dat we konden bemerken op dit debuut dat rijkelijk gevuld is met sterke composities en een degelijke balans tussen hard en zacht. Ook aan het visuele aspect werd gedacht, want voor ‘Out From There’ en de ballad ‘Bark Of Time’ kan je knappe videoclips bekijken. Een aanrader in het genre!