Machine Head - Through The Ashes Of Empires

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

Carl : Dit is dan alweer de vijfde cd van Machine Head, de live-cd niet meegerekend. Hun debuut-cd staat nog steeds als een twaalf verdiepingen hoge torenflat. Een machtig geweldige cd, die de metalwereld heeft doen schudden op zijn grondvesten. Ook hun andere drie cd's zijn van hoge klasse. Op elk schijfje weten deze mannen een geweldig intens metalgeluid neer te zetten en tonen daarbij een zeer consequente tendens. Iedere cd van Machine Head is herkenbaar als zodanig. En toch is ieder speciaal op zijn eigen manier. Dit alles geldt ook voor hun nieuwe cd.

Hier dient te worden vermeld dat ik mijn recensie baseer op de PROMO COPY - NOT FINISHED ALBUM van de binnenkort te verschijnen cd 'Through The Ashes Of Empires'. Aan de ene kant vind ik dit jammer. Deze copy klinkt magnifiek en ik ben bang voor het uiteindelijke resultaat. Nu weet ik wat ik heb, namelijk een magnifieke cd van Machine Head. Wie garandeert me dat, wanneer de cd uitkomt, ze beter is dan deze copy?

Deze plaat bezit de herkenbare MH-sound. Krachtig, energiek, 'in your face' en ga zo maar door. Wat me echter wel opvalt zijn de kleine details. Een paar piepjes hier, een roffeltje daar, een vreemd stemgeluidje aan het begin van nummer twee; allerlei kleine accentjes die de aandachtige luisteraar verrassen. Hoe meer ik naar deze cd luister, hoe beter ik hem ga vinden. Ik heb vooral erg veel waardering voor de ritmesectie en dan in het bijzonder voor de drums. Ze vormen een zeer degelijke basis en stuwen de nummers als het ware naar hun climax. De gitaren klinken lekker vet en zijn duidelijk aanwezig. De bas is overigens niet benadeeld. Dit instrument ligt goed in de mix en draagt zijn stenen bij. De vocalen van Robert Flynn zijn als vanouds.

Wat valt er dan nog aan toe te voegen? De kracht van deze cd zit hem niet in blinde voortrazende brutaliteit. Ze zit hem in het feit dat de nummers zo natuurlijk vloeien en zo krachtig zijn in hun variƫteit, hun afwisseling. Een meesterwerkje!