Atrox - Orgasm

Atrox - Orgasm

Label : Code 666 | Archiveer onder

Wilf : Atrox begon haar geschiedenis in 1988 als Suffocation. Die naam staat echter sinds de jaren negentig synoniem voor een death metallegende dus werd de naam in 1990 veranderd. Of dat ook daadwerkelijk de reden is is mij niet bekend maar lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Er zijn namelijk ook de nodige line-up wisselingen geweest, alsmede een stijlverandering van doom/death naar een meer progressievere vorm van metal met zangeres. De zang van Monika is speels, doet dan weer denken aan Diamanda Galas, dan weer aan Anneke van Giersbergen (The Gathering). Allerminst een standaard gothic zangeres, dat is duidelijk.

Met hun laatste album 'Orgasm' zijn ze moeilijk meer in het hokje gothic te stoppen waarin ze met moeite eerder in zijn geduwd. De muziek doet eerder denken aan Meshuggah met vrouwelijke vocalen dan bands als Tristania. Dit was al eerder hoorbaar op hun album 'Terrestrials' hetzij met wat meer afwisseling. De ritmes zijn complexer en strak uitgevoerd wat de muziek gespannen maakt. De gitaarritmes zijn vaak monotoon en repetitief van aard wat soms veel energie vergt van de luisteraar. Dit is ook een kwestie van groeien want naarmate je de CD meer draait opent de muziek zich meer. De melodie├źn komen grotendeels van de zang die veelzijdig en dynamisch is, zowel de zang van Monika alsmede de zang van bassist Peter.

Alhoewel de link met een band als Madder Mortem gauw gemaakt is mag je zeggen dat Atrox met 'Orgasm' een stuk verder gaat met complexe ritmes, speelse zanglijnen en een meer metalgeluid. Toch is het schijfje niet te extreem voor de gothic metal-liefhebber en zeker niet te gothic voor de progressieve metalfan.