Estate - Fantasia

Estate - Fantasia

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Kijk nou, weer een band die door de censuurmachine van het Kremlin heen is gekomen en de bandleden hoeven de release van hun album niet eens in een werkkamp te vieren, wat een vriendelijke man is die Poetin toch eigenlijk. Rusland’s nieuwste power metal groep Estate is hier met het debuut en het lijkt ineens of de tijd twintig jaar heeft stilgestaan.

Werkelijk, alles aan dit album is zoals power metal moet zijn. Aanstekelijke gitaarlijntjes, snelle maar ook dramatische passages, spannende keyboards, een echte power metal zanger, een flinke portie kazigheid en optreden in kleding die zo fout is (zie website) dat zelfs Tobias Sammet er niet in rond zou durven lopen. Qua muziek komt een hele diaree aan invloeden voorbij en het album kent dan ook veel variatie. De snelle opener ‘Hero’ had zo op ‘Theater Of Salvation’ van Edguy gekund. Hier en daar steekt een folky invloed door de muziek heen, zoals op ‘Tarantella’ wat aan Elvenking doet denken. De verplichte ballad vinden we in ‘World Without You’. De titelsong schreeuwt Freedom Call en in ‘The War’ laat de band uiteindelijk een wat meer eigen geluid horen. Wat ik vooral zo leuk vind is de wijde keur aan instrumenten die op dit album te vinden zijn, al komen ze dan allemaal uit een keyboard. De stem van zanger Alexander doet denken aan Mats Levén (Therion, At Vance) en hij weet de nummers fraai in te kleuren.

Verwacht je iets nieuws te horen van deze band? Dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Maar met tien (elf met piano intro) prima opzwepende en vrolijke power metal nummers is dit wel vijftig minuten puur luisterplezier voor de liefhebber die niet maalt om vernieuwing en deze mensen kunnen dit plaatje dan ook blind aanschaffen. Natuurlijk wil het oog ook wat en daarom komt het album met prachtig artwork gemaakt door Leo Hao, die onder andere bekend is van enkele schitterende hoezen van Blind Guardian en Iced Earth.