Taake - Stridens Hus

Taake - Stridens Hus

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Neithan : Het zijn onzekere tijden, maar één ding blijft: elke drie jaar brengt het Noorse Taake een album uit, en elke keer bevat het album zeven nummers die keer op keer de concurrentie ver achter zich laat. Ja, samen met Koldbrann en Kampfar behoort Taake tot mijn absoluut favoriete bands, en dat zal met dit ‘Stridens Hus’ (het huis der gevechten) zeker niet veranderen. Deze keer heeft bandleider Hoest/ Høst niet alles helemaal allemaal zelf gedaan, maar hebben ook de leden uit de vaste live line-up hun grafsteentje bijgedragen aan de opnamen. De studio was weer als vanouds de Conclave & Earshot studio met producer en labelbaas Bjørnar E. Nilsen.

Taake is Taake, en als zodanig weet je precies wat je krijgt (weer zeven nummers op een album), zij het steeds met andere elementen voor de variatie. Op het vorige album waren dat akoestische instrumenten (waaronder een banjo); deze keer is het geluid wat meer richting de oude albums, zij het gearrangeerd met de vaardigheden van de latere albums en bijvoorbeeld het gebruik van slide en Arabische akkoorden op de gitaar. Een mooie mix tussen oud (zo zijn de riffs en drumloopjes op ‘En sang til sand om ildebrann’ pur sang 666% Taake) en nieuw, en dus kan elke Taake-fan dit album blind aanschaffen. Ondanks de accenten is het namelijk een typisch Taake-album, met de karakteristieke breaks en koortjes zoals die sinds ‘Nattestid (ser porten vid)’ al in de muziek zitten verwerkt (zie bijvoorbeeld ‘Orm’). Wat dat betreft is de begeleidende video bij deze review van ‘Det fins en prins’ een zeer representatieve video voor hetgene dat dit (wederom) uitstekende album de koper biedt.

Wat grappig is, is dat mijn vriendin - die muzikante is, en met diverse in Nederland bekende muzikanten heeft gespeeld – bij mijn muziek meeluistert. Waarom dat grappig is? Omdat zij als muzikante niet-metal invloeden hoort die tot typisch Taake- annex black metal geluiden zijn omgevormd en mij ook wijst op de vele extra dingen/lagen die Hoest in zijn muziek stopt. En alhoewel zij geen black metal fan pur sang is, bewondert zij de professionaliteit waarmee zijn muziek is geschreven en uitgevoerd. Dat was met oudere platen als ‘…Doedskvad’ en ‘Noregs Vapen’, en dat is nu niet anders. Taake bewijst dat black metal en een professionele benadering van muziek schrijven geen natuurlijke tegenstellingen zijn.

Samen met Kampfar’s ‘Djevelmakt’ tot nu toe een absoluut hoogtepunt van 2014, waarbij Taake meer TNBM (True Norwegian Black Metal) blijft en als zodanig het oude geluid blijft uitdragen, waar Kampfar juist probeert black metal een nieuwe weg te laten inslaan. ‘Stridens Hus’ is weer een meesterwerkje van een band die zes absolute meesterwerkjes op zijn curriculum heeft staan. Ik geef het je te doen om een band te vinden die dat ook presteert… Waar bands als Dimmu Borgir, Darkthrone, Satyricon en Mayhem al lang niet meer de creatieve leiders zijn en ouder werk niet kunnen evenaren, laten Hoest en Taake horen hoe het wel hoort!