Stage Of Reality - The Breathing Machines

Label : Nuvi Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jori : Stage Of Reality mag dan een nieuwe band zijn, maar met gitarist en oprichter Andrea Neri (Blaze) en zanger Francesco Marino (Dreamscape) in de gelederen kan deze groep toch nauwelijks tot de categorie jong en onervaren gerekend worden. Andrea is in 2013 begonnen met het schrijven van muziek voor het eerste Stage Of Reality album wat nu klaar is. Het album draagt de titel ‘The Breathing Machines’ en is een heel mooi plaatje geworden.

De titel van het album verraad eigenlijk al waar dit album om draait. Het is een conceptalbum met een verhaal á la Ayreon. De mensheid in een verre toekomst die door een gigantische welvaart en technologische vooruitgang al het kritisch denkvermogen verloren is. Alle informatie die via de media wordt verschaft is de waarheid en er kan niet meer aan getwijfeld worden, dus waar heb je die grijze massa nog voor nodig? De muziek is erg afwisselend, er zijn de stevige mid-tempo heavy metal op opener ‘The Breathing Machines’, de progressieve stukken als ‘The Building’ en het lange ‘Mindless’ en ook de gevoelige stukken als het mooie ‘Five Senses’. Er komen heel wat muziekstijlen voorbij op dit album. Toch klinkt de muziek op geen moment chaotisch en sluit het allemaal heel natuurlijk op elkaar aan. Zanger Francesco Marino staat zijn mannetje op deze cd en weet de nummers nog net wat meer in te kleuren. Ook de geluidskwaliteit is dik in orde en de mix doet goed recht aan de sfeer die de band heeft gecreëerd.

Hoor jij bij de mensen die progressieve metal een warm hart toedragen en niet terugdeinzen van iets complexers dan ‘Ace Of Spades’ of ‘Paranoid’ (niets tegen Motörhead of Sabbath trouwens), dan wil je dit album zeker proberen. Zoals altijd bij dit soort muziek heb je wel meerdere luisterbeurten nodig om het geheel goed op waarde te kunnen schatten. Ook betreft de afwerking heb ik niets te klagen. De cd komt namelijk in een mooi doosje van DVD-case formaat, compleet met uitvouwbaar boekje en USB key met het hele album in MP3 formaat, een videoclip en foto’s.