Doomsword - Let Battle Commence

Doomsword - Let Battle Commence

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder

Erik : Hmm, ik lees in meerdere bladen dat Doomsword wel geweldige heavy metal maakt met een doom inslag. Na het beluisteren van "Let Battle Commence kan ik van deze Italianen echter geen brood bakken. Ze spelen een epische vorm van metal met af en toe een zware doomriff die heel erg aan Candlemass doet denken, of Bathory ten tijde van "Hammerheart. Maar origineel? Zeker niet! De zang van Deathmaster zou moeten herinneren aan Marcolin en Dickinson, maar helaas heb ik wel alle elpees van eerder genoemde bands en sorry hoor, niet in de verste verte. Zijn zang stoorde me in het begin heel erg maar akkoord, het is een sterke karakteristieke power metal zanger, die meer credit mag opstrijken dan alleen een vage vergelijking. Verder klinken de nummers te uitgesponnen om van te kunnen genieten. maar is alles wel super geproduceerd waarvoor petje af.

Tekstueel gaat het over de Viking invasie van Engeland door de Denen, met name over de periode van Iver de Beenderloze en de bezetting van Noord Umbria. Ach, wat ik hierin niet snap is deze Italianen een Vikingen band willen zijn Hebben de post Romeinen niet zelf een bloederige historie waarover gezongen mag worden, met glorieuze overwinningen op menig barbaars ras, waar , op Alexander de Grote en Genghis Khan na, de grootste invasie en verovering ooit in menselijke geschiedenis tot stand is gekomen? Het komt me zo onecht over, maar dat is slechts een persoonlijke noot. Ik snap dat deze powerdoom aanslaat bij een meute, en Doomsword doet het daar dan ook super goed mee. Mij trekt het niet, maar kwalitatief gezien een uitstekende CD.