Corvus Corax - Seikilos

Corvus Corax - Seikilos

Label : | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Een van de - weinige - redenen om het afgelopen Lowlands festival te bezoeken was natuurlijk Opeth. Maar toen zij afhaakten bleef er niet veel over. Er was nauwelijks metal geprogrammeerd, slechts een enkele voorspelbare gothic-act en verder waren er alleen een (flink) aantal interessante hardcore/punk-acts te vinden. Maar die had ik toch allemaal al gezien. Toch stond ik te twijfelen om te gaan en dat was vooral vanwege één enkele band. De naam is Corvus Corax. En Horst, gij grote middeleeuwse folkfetisjist: mocht je dit nog niet kennen, luistert dan aandachtig!

Corvus Corux (= raaf) is een Duitse band, timmert al vijftien jaar aan de weg en pas met hun voorlaatste CD 'Mille Anni Passi Sunt' (2000) kwam ik er per toeval mee in aanraking. Een club in goudverf beschilderde, bijna naakte mannen met middeleeuwse instrumenten (ont/ver)sierde het CD-boekje en trok mijn...eh...aandacht. Wat een rare kwibussen! Nu kwam ik deze CD in de platenwinkel tegen waar ik wel eens werk en ik zat me gek te prakkiseren wat met ik deze merkwaardige goudsnoeshaantjes aanmoest. What the F*** is this? Om de CD toch ergens in de winkel neer te zetten (is het metal? Folk? Klassiek? Duitse schlager?) besloot ik de hilarische, maar niet erg uitnodigende verpakking van zijn CD'tje te ontdoen en even op te zetten. Om het vervolgens na een half nummer weer vlug af te zetten. Ik wist namelijk al meteen waar ik deze CD moest plaatsen. Bij mij thuis in de CD-speler! En onlangs verscheen hun nieuwe CD 'Seikilos' - iets van hun zevende alweer! - en ik was er als de kippen bij om die mee te graaien. De goudverf is in dit CD-boekje nu tot incidentele proporties teruggebracht, ten faveure van allerlei pauwenveren, aparte kapsels, merkwaardige sieraden en - godzijdank - meer kleren. En dan de muziek: wat is het dan eigenlijk?

Middeleeuwse folk. Over het algemeen zijn de melodieën iets luchtiger dan de voorganger, maar door subtiele samples en keyboards (Jawel! Is dit geen muzikaal karaktermoord?) klinkt de muziek wel professioneler. De nadruk op de CD ligt voornamelijk op blaasinstrumenten en slagwerk, en naast dat vier van de twaalf nummers gezang bevatten (in Oud-frans, ouder Oud-duits en ontiegelijk oud Oud-grieks), zijn er dus de voornoemde geluidseffecten die wat extra cachet aan de middeleeuwse muziek gegeven. Of...of...of ik vergis me gewoon en zijn die onderlagen muziek die de songs wat aandikken wel degelijk met authentieke instrumenten gemaakt. Maar wat wil je ook met instrumenten als cister, draalier, bombardon, biniou, buccina, davul, darbukka, riqq en instrumenten die in het Duits exotische namen dragen als Schnarrteufel, Knochenflöte, Schellekränzele, Lybischen Lotos, Cornetto Curvo en Schnauzenpauke. De twee prominentste instrumenten zijn, naast het divers rondslingerend slagwerk, de schalmei en de doedelzak. Hebben we het hier eigenlijk wel over metal zie ik U afvragen? Nou, nee dus. Maar ik durf er mijn eigen doedelzak voor in het vuur te steken dat dit bandje het héél erg goed zal doen bij metalheads. Vooral in de up-tempo nummers klinkt de muziek waanzinnig aanstekelijk. Zoals het rijkelijke percussiewerk en de elkaar afwisselende fluiten in 'Suam Elle Ires' en 'Chou Chou Sheng'. Maar ook de meer melancholieke mid-tempo nummers moeten het goed doen bij eenieder die houdt van bands als In Extremo, (oude) Subway to Sally en Haggard. Alleen is dit compleet ontdaan van alle elektriek en klinkt het (dus) véél authentieker. Ofwel: folkmetal zonder metal. Misschien dat artiesten als Stille Volk en Incubbus Succubus meer in de buurt komen, maar dat scheelt toch ook weer een aantal landsgrenzen en het gaat er bij Corvus ook een stuk opzwepender en aanstekelijker aan toe. En niet dat het qua muziek nu zo met elkaar te vergelijken is, maar ik moest toch vooral ook denken aan de Mediaeval Baebes uit Londen. Daar waar het bij de Medieaval Baebes om een achttal zingende, middeleeuwse bosnimfen gaat, daar betreft het hier om een achttal musicerende, middeleeuwse troubadours. Goh, het idee als deze zestien mensen eens zouden gaan samenwerken...

Als Blackmore's Night in de 15de eeuw een commercieel succes zou zijn geweest en voor ridders en koningen zou hebben gespeeld en Rondellus met hun Gregoriaanse vertolkingen van het profane Black Sabbath-repertoire zowaar in kloosters en kerken zou worden toegelaten (zie archief voor uitleggende recensie), dan was Corvus Corax ongekend populair geweest in de horige undergroundkringen en volle herbergen en taveernes hebben getrokken. Over volle herbergen gesproken: ik ben uiteindelijk niet naar Lowlands gegaan, want zeven december speelt de band tenslotte toch in de Melkweg. Veel intiemer en gezelliger. Ga je mee Horst?