Distance - I

Distance - I

Label : Mighty Music | Archiveer onder different metal

Remie : Metal vanuit het Iberische schiereiland en dan wel Spanje welteverstaan. Als het daar om gaat moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik eigenlijk geen band uit Spanje ken, maar daar is nu met de nieuwe plaat van Distance dus verandering ingekomen. Een band dat naar eigen zeggen nogal een grote diversiteit aan invloeden kent en dat was bij het beluisteren goed te merken. De invloeden halen ze uit industrial maar ook uit bands die je vindt in de alternatieve hoek. Die biomechanische combinatie hebben ze op hun debuutalbum ‘I’ verwerkt. Het opvallendste daarop zijn de vocalen van Morgan die ik zou kunnen omschrijven als een mix van Faith No More’s zanger Mike Patton en Textures zanger Daniel de Jongh. Een unieke combinatie die erg goed in de muziek van Distance past.

In de eerste vier tracks vind je een band die degelijk speelt maar ondanks dat wordt het allemaal nog niet erg spannend. Daar komt vanaf het nummer ‘Conception’ gelukkig verandering in en weten ze hun diversiteit aan invloeden uiteindelijk goed te benutten. Een aanpak dat tot aan het einde van het album volgehouden wordt en daarnaast heeft de band ook meer nadruk op hun karakteristieke geluid kunnen leggen. Over het geluid op de plaat heb ik nog wel mijn bedenkingen omdat het drumgeluid nogal sterk getriggerd is. Door die aanpak klinkt het af en toe toch net iets te dun, maar daar moet ik bij vermelden dat het industrial karakter van de band daarmee wordt versterkt.

‘I’ is een album dat veel potentie laat zien en als ze het niveau dat bij de laatste vier nummers wordt gehaald bij een eventuele volgende release volledig kunnen toepassen, dan zouden deze Spanjaarden nog wel eens met een bijzonder sterk album op de proppen kunnen komen.