Primordial - Where Greater Men Have Fallen

Label : Metal Blade | Archiveer onder black metal

Pim B. : Hooggespannen, dat zijn de verwachtingen voor het nieuwe, achtste album van de belangrijkste Ierse metal band ooit. Primordial lost de verwachtingen echter zonder meer in. Dat wordt meteen duidelijk bij de openingstrack en titelnummer 'Where Greater Men Have Fallen'. Alle bekende ingrediƫnten komen langs zoals de typische wijze waarop de riffs en de drumpatronen gespeeld worden. Het openingsnummer mag dan typisch voor Primordial zijn, het is niet typisch voor het hele album.

Primordial heeft een eigen sound en stijl ontwikkeld en zij stappen daar niet vanaf. Je hoort wel dat de band hier een daar op zoek is gegaan naar andere invalshoeken. Dat hoor je bijvoorbeeld terug in het naargeestig klinkende 'The Alchemist's Head'. Ook hoor je bij sommige songs een duidelijk invloed van buitenaf. Zo heeft doet de melodie in 'Born To Night' mij herinneren aan 'Emerald' van Thin Lizzy en heeft de gitaarpartij in 'Babel's Tower' wel wat weg van 'Freezing Moon' van Mayhem. Dit is absoluut niet erg want het is overduidelijk dat Primordial vooral een eigen weg volgt. Voor 'Babel's Tower' is overigens een video geschoten.

Eigenlijk is 'Where Greater Men Have Fallen' een logisch vervolg op het voorgaande werk van Primordial. De band weet duidelijk waar hun kracht ligt en maakt daar gebruik van. Misschien kun je concluderen dat de sfeer op dit nieuwe album iets donkerder is uitgevallen. De band streeft op dit nieuwe album naar een breder, zwaarder en meer organisch geluid. Dat is ze wel gelukt, vind ik. Het album is onder leiding van Gomez in de Grouse Lodge in het midden van Ierland opgenomen. Het album heeft ook een duidelijk Iers karakter. Dit zijn we natuurlijk van Primordial gewend, maar het komt op 'Where Greater Men Have Fallen' erg mooi tot zijn recht.