Ancient Dome - Cosmic Gateway To Infinity

Label : Punishment 18 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Thrash metal die als hoofdonderwerp het universum heeft, dan denk je waarschijnlijk niet direct aan Italië. Dat land is in metalkringen immers vooral bekend om zijn vele bombastische power metal bands met zangers waarvan soms de balletjes lijken te ontbreken. We gaan het hier hebben over de groep Ancient Dome, welk nu met het derde album ‘Cosmic Gateway To Infinity’ komt.

Stylistisch gezien komt Ancient Dome over als een kruising tussen de Bay-Area thrash en de Teutonische variant en zit het aan de lichtere kant van de thrash. Hoewel alle nummers kosmische thema’s hebben (wat ook op de voorgaande album het geval was) lijkt een verhaallijn te ontbreken. De muziek, dat is toch waar het uiteindelijk om gaat, klinkt prima. De afwisseling is redelijk en instrumentaal en vocaal is het in orde. Het klink wel wat stoffig voor een album van deze tijd, de gitaren hadden wat meer naar voren mogen komen in de mix. En ik ga het toch weer melden want het stoort me mateloos. Zoals bij alle andere Italiaanse bands blijft de uitspraak van het Engels verschrikkelijk, waardoor bijvoorbeeld het woord ‘gateway’ ineens ‘get away’ is. Hoe moeilijk kan het zijn om hier op te oefenen?

Alles bij elkaar is ‘Cosmic Gateway To Infinity’ een heel degelijke plaat. Lichte thrash metal over kosmische thema’s. Ondanks wat minpuntjes in het geluid weten de redelijk lange nummers wel te boeien. Als je wel iets met lichtere thrash metal kunt en ook science fiction wel kunt waarderen moet je dit album proberen.